Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

De mest prisbelønnede reklamer, bureauer og annoncører mødes for 14. gang i The Gunn Report, der har samlet vinderne fra næsten 50 af branchens awardshows. Danmark rykker op på listen.

Bureaubiz registrerer i den årlige bureaurapport alle shortlistede og præmierede bureauer fra 7 danske og 3 internationale priser. The Gunn Report er oppe i et noget højere gear – bevares – og har siden 1999 samlet på vindere fra næsten et halvt hundrede globale, regionale og nationale priser.

The Gunn Report 2012 er offentliggjort nu – og kan ses her  – og et udsnit kan ses her, i form af Top5-lister, der favner både arbejder, bureautyper, kæder, annoncører, produktionsselskaber og instruktører.

Også den prisbelønnede kreativitet er listet på nationer. Her har Danmark en enkelt gang været oppe i Top 25, men det er snart en del år siden. Dog er vi rykket noget op siden forrige år, og vi skal tilbage til 2007 for at finde et år, der – i Gunn Report-sammenhæng – slår 2012.

The Most Awarded Commercials in The World in 2012

  • 1.  Canal+ • The Bear (BETC, Paris) sejrer i Film-kategorien og snupper også titlen som den mest belønnede reklame i The Gunn Reports 14-årige historie. 
  • 2.  BGH Silent Air • Dads In Briefs campaign (Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi, Buenos Aires)
  • 3.  Doritos Dips • Dip Desperado (AMV BBDO, London)
  • 4.  Chipotle • Back To The Start (Creative Artists Agency, Los Angeles)
  • 5.  John Lewis • The Long Wait (Adam&EveDDB, London)

The Most Awarded Print Ads & Campaigns in The World in 2012

  • 1.  Samsonite Suitcases • Heaven And Hell (JWT Shanghai) – den første reklame, der topper kategorien to år i træk og den mest prisvindende print Gunn Reportens historie.
  • 2.  Pictionary • Quick Draw Wins campaign (Ogilvy Malaysia, Kuala Lumpur)
  • 3= Coca-Cola • #Cokehands (Ogilvy & Mather, Shanghai)
  • 3= Ministry of Defence Colombia • Rivers of Light (Lowe-SSP3, Bogota)
  • 5= The Sunday Times Rich List • Rich List 2012 (CHI & Partners, London) 
  • 5= Volkswagen Park Assist • Nightmare Spots campaign (DDB, Sydney)

The Most Awarded Digital in The World in 2012

  • 1.  Intel • The Museum of Me (Projector, Tokyo) gav de selvoptagne mulighed for uendelig fordybelse i yndlingsemnet. Det er anden gang, at Projector topper listen (først gang var Uniqlo i 2008).
  • 2= Google Chrome • OkGo – All Is Not Lost (Hakuhodo, Tokyo)
  • 2= Philips • Obsessed With Sound (Tribal DDB, Amsterdam)
  • 2= US State Department • Slavery Footprint (Muh-Tay-Zik/Hof-fer (San Francisco)
  • 5= American Express • Small Business Gets An Official Day (CP+B, Boulder/Digitas, NY)
  • 5= Chipotle • Back To The Start (Creative Artists Agency, Los Angeles)
  • 5= CNN • The CNN Ecosphere (Heimat, Berlin)
  • 5= Skittles • Touch The Rainbow (BBDO, Toronto)
The Most Awarded All Gunns Blazing in The World in 2012
  • 1.  American Express’ “Small Business Gets An Official Day” (from Boulder, Colorado) fik det amerikanske senat til at give de små forretninger en fast officiel dag. Denne kategori samler integrated, innovative, titanium og lignende.
  • 2.  National Australia Bank • Break Up (Clemenger BBDO Proximity, Melbourne)
  • 3= Engagement Citoyen • The Return of Dictator Ben Ali (Memac Ogilvy Label, Tunis)
  • 3= Mercedes-Benz F-Cell • The Invisible Drive (Jung von Matt, Hamburg)
  • 5.  Troy Public Library • Book Burning Party (Leo Burnett, Detroit)

The Most Awarded Countries in The World in 2012

  • 1.  USA – igen. Australien får sin højeste placering nogensinde. Danmark er på en 30. plads – måske beskedent, men et kraftigt spring fra forrige års delte 45. plads. UncleGreys guld og dobbelt-sølv i Cannes Lions for Only vejer tungt.
  • 2.  UK
  • 3.  Australia
  • 4.  Japan
  • 5= Argentina
  • 5= Brazil
The Most Awarded Advertisers in The World in 2012
  • 1. Volkswagen. Top3 udgøres af samme trio som sidste år, men i en ny rækkefølge. VW er tilbage på toppen, for 11. gang på 14 år. Både Coca-Cola og Mercedes-Benz opnår deres hidtil højeste placeringer..
  • 2. Google
  • 3. Nike
  • 4. Coca-Cola
  • 5. Mercedes-Benz
The Most Awarded Production Companies in The World in 2012
  • 1. MJZ – øverst igen. Har toppet listen syv gange..
  • 2.  Soixan7e Quin5e (Paris)
  • 3.  Rattling Stick (London, Los Angeles)
  • 4= Nexus (London)
  • 4= Primo (Buenos Aires)
  • 4= Propaganda (Tunis)
The Most Awarded Director in The World in 2012
  • 1.  Matthijs van Heijningen, instruktøren af “The Bear”, vinder kategorien klart. 
  • 2.  The Glue Society (Australia, UK)
  • 3.  Nico&Martin (Argentina)
  • 4= Johnny Kelly (UK)
  • 4= Tom Kuntz (USA)
The Most Awarded Agency in The World in 2012
  • 1.  Wieden+Kennedy (Portland, New York) rykker fra 2. til 1. pladsen. 3 af årets Top5-bureauer er tidligere 1’ere.
  • 2.  Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi (bureauets hidtil højeste placering)
  • 3.  BBH (London) (bureauets hidtil højeste placering)
  • 4.  AlmapBBDO (Sao Paulo)
  • 5= Adam&EveDDB (London)
  • 5= Dentsu (Tokyo / Fukuoka)
The Most Awarded Agency in Digital in The World in 2012
  • 1.  Hakuhodo (Tokyo) er den første vinder nogensinde fra Japan.
  • 2= AlmapBBDO (Sao Paulo)
  • 2= R/GA (New York) 
  • 4= DDB / Tribal DDB (Amstelveen)
  • 4= Party Inc (Tokyo)
The Most Awarded Agency Network in The World in 2012
  • 1. BBDO. Placeringerne 1-4 er den samme for fjerde år i træk. DDB haler ind på BBDO, der vinder for syvende år i træk. 14 år med rapporten har givet 10 af disse førstepladser til BBDO,  2 til DDB og én hver til hhv. Leo Burnett og TBWA. 
  • 2.  DDB
  • 3.  Ogilvy
  • 4.  Leo Burnett
  • 5.  Y&R (hidtil højeste placering)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club