Her er lærer-konfliktens bureauer

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

KL og Danmarks Lærerforening har hver især lagt strategien, som i alt tre bureauer har eksekveret.

Konflikten mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Danmarks Lærerforening (DLF) er blevet så fastlåst – og har været det så længe – at det reelt er blevet en konflikt på kommunikation.

Og næppe så underligt, for i disse år er kommunikation tilsyneladende både frelser og det eneste område, der skal forbedres. Landet er således behageligt blottet for middelmådige produkter og halvbagte planer – idet enhver kritik bliver mødt med, at ”vi skal blive bedre til at kommunikere …”.

Eller sagt på en anden måde: Det skal i hvert fald ikke være kommunikationen, der gør, at man taber en sag på gulvet.

Og i den aktuelle konflikt er KL og DLF stor-kommunikerende: Ikke kun i nyhedsspalterne og tv-aviserne, men også på egne sites og i annoncer.

Det kalder på bureau-bistand, men tankevækkende nok, så understreger både KL og DLF, at konflikten er et så delikat område, at man holder selve strategi-diskussionerne internt – altså ingen bureauer her.

På eksekveringsplan er der dog bureauer indenover: McCann Copenhagen for kommunerne og både Kunde & Co og Wasabi for lærerne.

”Det er et følsomt felt, så strategien er udelukkende en sag for KL’s fagmedarbejdere og forhandlere. Men vi har valgt McCann, der er gode på massekommunikation, til at lave vores annoncer,” siger Line Aarsland, der er kommunikationschef i KL.

KL’s kampagnesite, Mere Tid Sammen, er således også håndteret internt, det være sig indhold, opbygning etc.

Danmarks Lærerforening har tidligere samarbejdet med PR-bureauet Primetime, men da konflikten begyndte at spidse til, valgte man en anden vej – og to nye bureauer. 

Jenny Bøving Arendt, der er kommunikationshcef i Danmarks Lærerforening, siger:

”Da vi besluttede at lave forældre-filmene, shoppede vi rundt – og valgte to bureauer: Selve filmene står Kunde & Co bag, mens vi valgte Wasabi til print-delen og til hjemmesiden – Gør Det Rigtigt Nu.”

Der har været budgettal nævnt i medierne – og her har lærerne ført an med et forbrug på 3-4 mio. kr. mod KLs ca. 1 mio. Men begge parter har været tilbageholdende med at give fuldt indblik i økonomien.