Her er manden der skal genopbygge Gl. Dansk og Aalborg Akvavit

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Gl. Dansk og Aalborg Akvavit har fået nye norske ejere. De har oprettet et nyt selskab og ansat en ren branchemand til at lede opgaven igen at få danskerne til at forbruge de gamle danske brands.

Christian Alsing kan se frem til at blive en ombejlet herre. Han er nemlig blevet sat i spidsen for en stor og spændende udfordring.

Han skal styre aktiviteterne i det helt nye selskab, Det Danske Spiritus Kompagni A/S, der skal sælge og markedsføre  Gammel Dansk, Aalborg Akvavit, Brøndums og Høker i Danmark samt ved grænsehandelen.

Selskabet er etableret i fællesskab af norske Arcus-Gruppen, – der så sent som i fredags overtog rettighederne til  de omtalte brands fra PernodRicard -  samt det danske holdingselskab bag spiritusselskabet Hans Just, Karberg Familie Holding ApS, der i forvejen sælger Arcus-mærkerne Linie Akvavit og Braastad Cognac.

Christian Alsings opgave bliver at opbygge en helt ny organisation, idet Det Danske Spiritus Kompagni A/S ikke bare overtager den hidtidige stab, som har kørt mærkerne indtil for nylig.

Til gengæld er han en erfaren herre på markedet, idet han har en lang karriere hos De Danske Spritfabrikker bag sig og senest kommer fra et job som salgsdirektør hos Bacardi-Martini Danmark.

”Det hele er meget nyt. Vi overtog først juridisk produkterne i fredags kl. 16.00. Første salgsdag og samhandel med kunderne var i mandags.  Vi har indtil nu koncentreret os om at få kundeservice op og køre, så vi var klar til at modtage ordrer, levere og fakturere”.

Christian Alsing er altså ikke bare ny i jobbet, han er indtil videre en af kun 3 ansatte og derfor er der i den første tid mange ting, der skal falde på plads, inden man når så langt som til at tage beslutninger om, hvad der helt konkret skal ske markedsføringsmæssigt med produkterne.

”Først og fremmest skal vi have igangsat et strategiarbejde. I februar går vi ud og begynder processen med at ansætte”, siger den nye direktør, mens han endnu ikke er klar til at melde ud, hvor stor marketingafdelingen bliver.

”Det er endnu meget nyt, så der er grænser for hvor konkret jeg kan blive, men der er ingen tvivl om, at vi skal have ansat nogle marketingfolk, siger Christian Alsing.

Det er også for tidligt at sige noget om bureausamarbejder. Først når strategien er på plads, vil man kunne melde ud om et bureausamarbejde skal foregå ud fra Danmark eller om det bliver Arcus-Gruppen, der kommer til at stå for den del.

”Arcus-Gruppen ejer retten til de omtalte brands, og vil varetage den overordnede strategi på både Gammel Dansk, Aalborg Akvavit, Brøndums og Høker. Vores selskab opererer med trade marketing og skal implementere markedsføringen i Danmark, men det er endnu for tidligt at sige om valg af bureau bliver foretaget i Danmark eller i Norge”.

Derimod er det allerede nu klart, at det danske selskab kommer til at spille en vigtig rolle for Arcus-gruppen. I hvert fald, meldte Arcus’ topchef ud i Børsen forleden, at Arcus skal blive Nordens førende spiritusproducent og at de danske mærker kommer til at spille en hovedrolle.