Af Peter Engholm, journalist

Fire danske teams er udtaget til at deltage ved Young Lions i årets Cannes-festival. Det er den mest rutinerede flok Cannes-deltagere nogensinde, og det er der en grund til.

Danmark har tradition for at klare sig godt i Cannes Lions’ ungdomskonkurrencer; Young Lions.

Det er forklaringen på, at der er reserveret pladser til fire danske teams i hhv. Film, Advertising (print), Digital og Design. TV 2, der er officiel dansk Cannes Lions-partner, udvælger sammen med Creative Circle de fire teams på baggrund af talenternes mapper, deres YCCA-resultater og andre award-anerkendelser.

Her er årets udtagne ungdomslandshold i kreativitet: 

  • Young Lions Film: Christian Skjøtt (Nord DDB) og Sebastian Østgaard (Hjaltelin Stahl)
  • Young Lions Advertising Print: Pernille Reichstein (SeLigeMig) og Nanna Gjerstrup (Hjaltelin Stahl)
  • Young Lions Digital: Cecilie Jelstrup (Uncle Grey) og Marie Frederiksen (freelance)
  • Young Lions Design: Jonas Hjort (Kontrapunkt) og Marcus Mahecha (Kontrapunkt)

De 8 talenter kommer fra Hjaltelin Stahl (2), Kontrapunkt (2), Uncle Grey, SeLigeMig, Nord DDB og freelance.

Og det skulle være nogenlunde sikkert at konstatere, at det er de mest rutinerede Young Lions-hold, Danmark nogensinde har stillet med. Alle var nemlig med sidste år og har fået genvalg i år.

Sidste år var en behersket omgang, idet konkurrencen fandt sted på distancen. De fire teams havde fortjent at opleve live-stemningen i og omkring festivalpalæet – heraf genvalget. 

Eneste ulempe: Cannes Lions-organisationen har besluttet at holde fast i den digitale distance, således at Young Lions-konkurrencerne ikke finder sted fysisk i Cannes. 

Nogle af af de danske deltagere tager – med venlig mellemkomst fra deres arbejdsgivere – ikke desto mindre til Cannes og er på stedet, når konkurrencen finder sted.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club