Da erhvervsstyrelsen i begyndelsen af sidste måned fortalte om den kommende vejledning om brug af cookies på et arrangement afholdt af Danske Medier, var en af de største kritikpunkter fra salen, at brugeren skulle give samtykke før websitet måtte lægge en cookie på brugerens computer.
Det ville betyde, at brugeren kunne logge på og af igen uden at blive registret som bruger og det ville medføre, at de digitale medier ville miste en masse unikke brugere og dermed annoncekroner, blev det anført.
Det ser ud til, at erhvervsstyrelsen har lyttet den denne kritik. I hvert fald åbner den nye vejledning for, at medierne nu kan anvende cookies på den første sidevisning, såfremt der tydeligt informeres herom.
Samtidig præciserer erhvervsstyrelsen i vejledningen, at de ikke vil håndhæve reglerne strengere end i andre EU-lande.
Til det skriver Morten Helveg Petersen, viceadm. dir. i Danske Medier i en orientering til Danske Mediers medlemmer:
”Det er glædeligt for danske online virksomheder, at vi fremover ikke bliver underlagt en strengere håndhævning af reglerne for brug af cookies end vores kolleger og konkurrenter i resten af EU. Vi opfatter den nye vejledning som en realistisk tilgang til branchens vilkår, som vil medføre mere gennemskuelighed for forbrugere og medier i forhold til brug af cookies.”
Danske Medier understreger dog, at det er afgørende, at man på europæisk plan forholder sig til globale tjenester som Google og Facebook for at sikre, at de er underlagt de samme regler, og at brugerne er beskyttet på samme niveau, som på de nationale medier.
Den nye vejledning kan læses her