Her er verdens bedste reklamefilm

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

To store sportsmærker kom i tæt opløb om hæderen som årets bedste reklamefilm. Det største mærke vandt. Set med danske øjne kastede konkurrencen en bronze af til en kendt møbelkæde, samt en kendt dansker i udlandet.

Sidste års vinder af den uofficielle titel Verdens Bedste Reklamefilm, The Man Your Man Could Smell Like, måtte i år træde et par skridt ned ad tronen, da det blot blev til en sølvløve i Film Lions.

Old Spice-manden, skabt af Wieden+Kennedy for P&G, kan trække på skulderen og glædes over både Grand Prix i Cyber og en Creative Effectiveness Lion.

Ny på toppen er Write The Future, som Wieden+Kennedy skabte for Nike op til VM i fodbold sidste sommer.

Men det hører med til historien straks at nævne Puma og Droga5-filmen After Hours Athlete, for juryen fremhævede begge:

“To indsendte film var helt, helt i top i juryens øjne. Begge film er skønne og tidløse, og der er kræset for hver eneste detalje. Vi diskuterede og diskuterede, og i sidste ende var det et spørgsmål om, hvad der ramte dybest i hjertet,” siger juryformanden Tony Granger, den globale kreative direktør for Young & Rubicam.

I Film-juryen sad også Frederik Preisler, kreativ direktør og partner i Mensch. Han begrunder forskellen mellem Grand Prix-vinderen og filmen, der måttes nøjes med guld:

“Jeg kan godt lide den strategiske idé i Puma Social: At 90 pct. af sportssko ikke bruges til egentlig sport. Samtidig ville jeg gerne have set, at underdog’en vandt, og den eneste grund til, at det ikke skete, var, at den var oppe imod en formidabel modstander. Nike-filmen om, hvad man kan opnå, taler virkelig til følelserne, og det må jeg bøje mig for,” siger Frederik Preisler.

Sidstedagen i Cannes var i den grad dagen for film buffs, da der også blev delt løver ud i den ultimative håndværks-kategori, Film Craft Lions.

Her fik After Hours Athlete så den Grand Prix, som det lige akkurat ikke blev til i den store filmkategori, mens det blev til guld (i form af to guldløver) til Write The Future.

Andre gengangere i Film og Film Craft – og guldvindere i begge – var Heinekens The Entrance (med dansk soundtrack og biroller ved The Astroids Galaxy Tour) og Chryslers Born of Fire, fra Wieden+Kennedy i hhv. Amsterdam og Portland.

The Force har charmeret alle, og Film-juryen var ingen undtagelse. Og dermed fik VW-filmen (fra Deutsch Inc) 1 ud af i alt 14 guldløver.

Google gjorde sig også gældende blandt guldløverne med en i dansk sammenhæng kendt kampagne: Google Demo Slam. Hello Monday vandt ved Creative Circle Award og det blev også til en sølvløve her i Cannes i Cyber sammen med partneren, det amerikanske bureau, Johannes Leonardo. Men lige nøjagtig filmene i kampagnen er skabt af Johannes Leonardo, så her må Hello Monday nøjes med at glæde sig fra sidelinjen.

Der var også danske Film-løver: Hjaltelin Stahl & Co vandt – for andet år i træk – en bronzeløve for Kvalitetstestet af hverdagen for Ikea. Sidste år for Sunny Beach, i år med Onkel Arne.

Per Pedersen, Grey New York, fik en sølvløve i film, og i Film Craft var der sølv til det danske brand Lurpak for Kitchen Odyssey, som Stink står bag sammen med Wieden+Kennedy, begge London.