Her er verdens mest succesfulde viralfilm – inkl. dansk islæt

Peter Engholm
25@mail.dk

Mini Darth Vader blev gigantisk i 2011: Næsten 5 mio. gange blev den delt på nettet. Se listen over de 20 mest delte film, der også rummer Carlsbergs bikere.

The Force er årets mest sete reklame, den bedste ifølge flere fagmedier samt dobbelt guldvinder ved Cannes Lions – og så er den årets mest delte ifølge Unruly Media: 4,8 mio. gange er den delt på sociale medier siden debuten ved Super Bowl i februar.

Top 20 listen over de mest delte film repræsenterer næsten en kvart milliard visninger, hvilket er 20 pct. flere end sidste års Top 20 – og nok så interessant: En femdobling af antallet af delinger. Altså en intensivering af viral-effekten, og næsten alle delingerne sker via Facebook

Nr. 2 – med godt 2 mio. shares – er endnu en omgang hjulspin-af-en-anden-verden fra DC Shoes og Ken Block.

T-Mobile napper 3. og 4. pladsen, hhv. Angry Birds Live fra Saatchis italienske afdeling og Royal Wedding fra Saatchi i Storbritannien.

Med så mange visninger og delinger vil de fleste film på Top 20 være velkendte for mange – men der er også mere eksotiske bidrag, som den brasilianske reklame for Nissan og den filippinske ditto for McDonald’s … åh-jo: Og den belgiske for listens eneste bryggeri: Carlsberg med “Bikers in the cinema”, der ifølge listen er blevet delt 946.302 gange.

Se hele listen her.