Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Amazon fastholder førstepladsen. Samlet set har de 100 mest værdifulde brands øget deres værdi under coronakrisen. Formodentlig fordi de har holdt fast i deres markedsføring.

Trods følgerne af Covid-19 har verdens 100 mest værdifulde selskaber øget deres værdi i 2020 med 5,9 pct.  Det viser Kantar Gallups 2020-analyse BrandZTM.

Det betyder, at de brands har været mere modstandsdygtige overfor coronakrisen end de var overfor den globale finanskrise i 2008-09, konkluderes det i rapporten.

Samtidig noteres det i rapporten, at det ser ud til, at de virksomheder, der konsekvent har investeret i markedsføring og opbygning af brandet, har formået at afværge krisen mest.

Amazon størst for andet år i træk
Som det mest værdifulde brand globalt set i 2020 ligger Amazon, der overtog førstepladsen sidste år fra Google, der i år kommer ind på en fjerdeplads. Amazons brandværdi voksede med 32 pct., mens Googles voksede med 5 pct.

Apple har ligget stabilt på andenpladsen de seneste tre år, i år med en vækst på 14 pct., mens Microsoft, der lå på fjerdepladsen i 2018 og 2019 nu er røget tilbage på tredjepladsen med en vækst på 30 pct.

Af nye selskaber, der kom ind på Top 100 var Tik Tok højdespringeren, som kom direkte ind som nr. 79 på listen.

Se Top 10- listen her:

Hele rapporten kan hentes her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club