Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Telia og Telenor fusionerer med den erklærede målsætning at skabe et helt nyt selskab og brand på det danske telemarked.

Den dårlige nyhed for bureaubranchen er, at Telias og Telenors beslutning om at fusionere deres forretninger i Danmark vil sætte et spørgsmål ved en række fremtidige kundeforhold – ikke bare Hjaltelin Stahl og Carat på Telia og &Co, Wunderman og OMD på Telenor. Også en række subbrands risikerer at blive påvirket af fusionen.

Den gode er, at der går et godt stykke tid, før der sker noget. For fusionen skal godkendes af EU-kommissionen og den klare besked til de danske ledelser fra de to selskabers europæiske chefer, Kjell Morten Johnsen fra Telenor og Robert Andersson fra TeliaSonera – givet på et pressemøde i dag – var, at indtil der foreligger en godkendelse, så konkurrerer man på livet løs – både med hinanden og alle andre.

“Der er ingen garantier for, om dette bliver til noget, og derfor er beskeden klar til vores lokale ledelse. Vi ønsker at stå så stærkt som muligt, og derfor skal de fortsætte som hidtil,” sagde Kjell Morten Johnsen mens Robert Andersson bifaldt.

Den spændende nyhed er, at der forestår et kæmpe branding-projekt, og alt er lige nu helt åbent.

Telia og Telenor erklærer, at de er enige om alt væsentligt – men det betyder ikke, at der er sat navn på selskabet. Der er heller ikke valgt topchef. Rekrutteringen af en CEO vil begynde, når tiden er inde, og det bliver den pågældendes opgave at sætte et ledelseshold.

Det bliver dette hold, der skal vælge navn og brand og lægge strategi for selskabet. Telia og Telenor vil hver eje halvdelen af selskabet og besætte tre pladser i bestyrelsen. De skal så i enighed vælge en formand som det syvende medlem.

Det nye selskab vil være associeret til begge koncerner, og det er hensigten, at det er et helt nyt selskab, der skal opbygges. Det skal ikke rumme Telenor og Telia i navnet eller fungere i forlængelse af moderselskaberne.

Så opgaven bliver at etablere et helt nyt telebrand, der starter med 9 mia. i omsætning, 1 mia. i overskud og 3,5 mio. kunder. Det er et selskab, som på mobil-området vil være på størrelse med TDC. Og det er ikke kun et spørgsmål om at etablere et moderbrand. Subbrands er en del af virkeligheden for et stort telebrand – men hvordan vil et helt nyt selskab håndtere de subbrands, som man rummer fra starten?

Det ligner en lækkerbisken af en opgave for mange bureauer – men lige nu er det ikke muligt at udpege, hvem man skal gøre sig til over for, idet man først skal have en CEO på plads, før man kan begynde at sætte navne på de personer, som bliver udstyret med den store og spændende opgave at etablere et nyt brand på det danske marked.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club