Historien om den dag Line købte en dyr Gucci-taske

Rasmus Houlind,
strat. dir., Magnetix

Populær indgang til omnichannel: Ud over det stringent faglige indhold har Rasmus Houlind konstrueret en række praktiske eksempler i sin nye bog om omnichannel. Her er historien om Line og den dyre Gucci-taske.

Line kan godt lide tasker. Smukke tasker, praktiske tasker, lædertasker og desværre også ofte dyre tasker… Hun har en del tasker i forvejen, men det er som om, at der stadig mangler én. Én der har den helt rette størrelse, til når hun skal ud med veninderne.

Line er god til at bruge internettet. Hun er på Facebook flere gange om dagen, og på Instagram følger hun adskillige modebloggere. Det slår de gamle dameblade med flere længder – nu er det faktisk muligt at blive inspireret af at se noget fedt tøj, mens det stadig er at finde på hylderne. Eller online.

En dag ser hun et opslag fra @lookdepernille, hvor der bare er den helt rigtige taske fra Gucci. Den er ikke for stor, ikke for prangende, men virkelig elegant og smuk. Det kunne meget vel være den, Line leder efter.

Når der er noget, Line kan lide, så researcher hun det grundigt. De faktuelle ting, såsom materialevalg, baggrund for designet og ikke mindst ansvarlighed i produktionen læser hun om på nettet. Men der er nu ikke noget, som at stå med tasken i hånden.

Der var bid hos Macy’s

Efter at have læst om tasken på Guccis hjemmeside er Line i mange butikker online for at tjekke, om det mon ikke er billigere at købe den fra udenlandske butikker. Det lader dog ikke til, at der er det store at spare. Sådan er det ofte med de store brands.

På et tidspunkt undervejs skriver hun sig op til et nyhedsbrev for Macy’s, som lige har åbnet butik i København. Ikke et fuldt stormagasin ligesom Magasin, men lidt mere showroomagtigt med begrænset sortiment og med mulighed for at afhente varer bestilt på nettet og prøve dem med det samme. Ret smart, synes hun. Hvorfor have alle varer på lager, når de fleste alligevel handler online?

På websitet putter hun tasken i kurven for at tjekke, hvad den endelige pris vil være. Hun kan se, at websitet tilbyder hende at købe enten online eller hente varerne i butikken. Selvom Macy’s ikke kører fuldt sortiment i København er tasken alligevel ét af de produkter, som de har i butikssortimentet.

Det bliver dog kun til et klik i denne omgang, så glemmer Line alt om tasker for en tid. Nu kommer Rasmus hjem, og de har aftalt, at de skal ud at spise.

Næste dag ligger der en mail fra Macy’s i indbakken, som Line tjekker på mobilen på vej til arbejde. Den indeholder et link til en voucher-kode, som er super let at lægge ind i Passbook-app’en på Lines nye iPhone7. Hun bliver også bedt om at installere app’en, hvilket hun først får gjort senere samme aften.

Line kommer på arbejde og taler med sine veninder på bureauet om sin oplevelse med at kigge på tasker. De har alle sammen forskellige holdninger til, hvad der er tjekket, og hvad der ikke er. De bekræfter hende i, at Gucci-tasken er fed.

Mobilen trak hende ind i butikken

På vejen hjem cykler Line lige forbi Macy’s. Hun stopper lidt op uden for butikken, mens hun overvejer at gå ind og kigge. I det samme bipper hendes telefon, og da hun tager den frem, kan hun se, at det er voucheren fra i går, der gør opmærksom på sig selv på telefonens ”låst-skærm”.

Den har nok luret, at hun er i nærheden af Macy’s. De formår da lige at puffe hende i den rigtige retning, når hun har brug for det, tænker hun. Hun stiger af cyklen og går ind i stormagasinet.

Ekspedienten er sød men høfligt tilbageholdende, som Line godt kan lide det. Da hun ser, at Line bevæger sig hen til taske-sektionen, følger hun dog efter og spørger diskret ind til, om Line har lyst til at kigge nærmere på lige nøjagtig den taske, som Line havde i kurven i går.

Det vil hun selvfølgelig gerne. Og nej, hvor er den bare lækker. Læderet føles helt lige så lækkert, som hun havde forestillet sig, og den er ikke så tung, som hun havde frygtet. Hvis bare den ikke kostede så mange penge…

Jeg er nok nødt til at tænke lidt mere over det, siger Line, da ekspedienten har smilet pænt i Lines nok længste minut den dag. Jeg kan lave en online varekurv til dig med det samme, så kan du altid tjekke den ud senere, siger ekspedienten. Ok, det var da alligevel meget smart – og det kunne der vel ikke ske noget ved?

Har du vores app installeret? Og kan det passe, at du hedder Line? – spørger ekspedienten, efter hun har kigget på sin iPad, der fungerer som kasse-enhed. Øh ja, svarer Line, vildt nok at hun kunne se det, men fedt, at hun ikke skal gå rundt med endnu et plastic-kort ligesom i gamle dage.

Line cykler hjem, mens hun prøver at glemme alt om tasken – men det er nu ikke så let.

En tidlig fødselsdagsgave

Næste dag mødes hun med Rasmus til frokost. De har en travl hverdag begge to, så engang imellem benytter de muligheden for lige at spise en frokost sammen.

På et tidspunkt i løbet af frokosten tjekker hun lige sin mobil. Der er en besked fra Macy’s om, at den voucher, hun fik, er ved at udløbe – og tasken ligger stadig og ulmer i kurven – og i Lines baghoved…

Da hun fortæller Rasmus om det, tilbyder han at betale for halvdelen af tasken, som en slags fødselsdagsgave. Hun ender med at tage telefonen frem og udnytte tilbuddet og færdiggøre handelen på mobilen med det samme. Tasken er stadig på lager i butikken, så hun kan nå at tage den med senere i dag, når hun cykler hjem.

Så blev det faktisk lidt som at have fødselsdag i dag – det havde hun ikke regnet med, da hun stod op i morges.

Bogen hedder ”Hvis det handler om mig, så køber jeg!” Den er på 435 sider, koster 499 kr. eks. moms og udgives tirsdag d. 17. marts, men kan allerede købes på www.omnichannelmarketing.dk/butik eller på www.saxo.com