Historieskrivning: Birthe Nielsen har været i kælderen efter Apple-annoncer

FiG

Det var BBDO, der stod for lanceringen af Apple i Danmark, og det skete med markante avisannoncer. Se dem.

Apples medstifter og mangeårige topchef, Steve Jobs, trækker fortsat opmærksomhed her fem dage efter sin død. F.eks. har amerikanske Adweek fortsat historien “The greatest marketer of the age” liggende øverst.

I Danmark reagerede tekstforfatter Birthe Nielsen ved at gå i kælderen for at lede efter de annoncer, som hun var med til at lave på BBDO, da Apples Macintosh skulle lanceres i Danmark.

“Og de var der – næsten allesammen – omend lidt fugtplettet og spist af mus i kanterne. Men jeg synes stadig de holder,” skriver Birthe Nielsen

I USA skete det med filmen 1984, men reklamefilm fyldte dengang ikke meget i Danmark, så her skete det med store dagbladsannoncer.

Som Kai Hammerich, der dengang var marketingdirektør på Apple Danmark udtrykker det: “Det er mærkeligt hvordan opgaver, man løste tidligt i sin karriere er omgærdet af en mystisk og vidunderligt magisk aura. Tiden med BBDO og Apple i slutningen af 80’erne var en sådan tid. Tænk at nogen ville købe en annonce på 3 sider i første sektion en højhellig og dyr påske søndag…”

Gense annoncerne her