Hit or miss: Kan Vice smadre ekkokamre?

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Vices kreative bureau, Virtue Scandinavia, står bag initiativet Like what you hate, der skal eliminere ekkokamre på FB og sikre et nuanceret newsfeed. Bureaubiz har undersøgt, om kampagnen virker i praksis.

I sidste uge lancerede Vice et online værktøj, der har til formål at bekæmpe snæversyn ved at sprænge din Facebook-boble og balancere dit feed ved at få dig til at like personer, organisationer og partier, som du er uenig med — eller måske endda hader.

Ifølge Emil Asmussen, creative lead hos Virtue, har Like what you hate-kampagnen en vigtig mission:

“Like what you hate skal ses som et modangreb på den intense filtering, der sker i vores feeds, og den voksende polarisering af mediebilledet. For at huske os alle sammen på, at der er to sider af enhver sag.”


Like what you hate’s landingpage hvorfra det hele starter.

Ekkokammer-effekten
Debatten om ekkokamre på sociale medier har været heftigt debatteret siden den blussede op sidste år, blandt andet på baggrund af artiklerne: Vi skal ud af Facebooks ekkokammer‘ og ‘Danskerne er trætte af Facebooks ekkokamre.

Grundlæggende er tesen, at sociale mediers algoritmer og opbygning bevirker at brugeren ikke får modspil til sine eksisterende overbevisninger, men kun bliver bekræftet i det, som han eller hun allerede mener.

Internt eksperiment blev til kampagne
Ifølge kreativ direktør hos Virtue, Morten Grubak, var det et eksternt eksperiment på bureauet, der har dannet basis for kampagnen.

Han fortæller:

”For at være ærlig, synes mange unge, inklusiv mig selv, at Facebook er dødsygt. Så vi lavede et internt eksperiment, hvor vi kiggede på effekten af at fucke’ vores eget feed up. Hvis du tjekker mig ud på FB, vil du for eksempel se, at jeg har liket alle muslimske grupper og imamer, der findes på Facebook.


Når du har connected med kampagnen, vil den have dig til at følge mennesker og organisationer, du ellers ville holde langt væk fra dit feed.

Morten Grubak uddyber:

”Jeg vidste f.eks. godt i forvejen, at jeg hadede Hiz but-Tahrir. Men egentlig kun via det billede, medierne tegner af dem. Men efter at være blevet mødt af deres film i mit feed og set en stor del af dem, er jeg nu helt med på, hvorfor de både er content-konger og idioter. Men der har også været flere tilfælde, hvor jeg har opdaget, at folk eller organisationer, som jeg troede jeg hadede, har vist sig at overraske mig positivt – og hvor mit hatelike har givet større forståelse”.

Morten Grubaks oplevelse stemmer overens med hvad Frederik Andersen, CEO i VICE Media Scandinavia, siger i kampagnens pressemateriale:

“Vi har lavet dette værktøj for at minde alle om, at der findes en verden udenfor vores små sociale meningsbobler – og for at vise, hvor let det er at få et større perspektiv og respekt for hinandens holdninger.”


Kampagnen måler dit feeds (u)balance og kommer med forslag til sider, der kan afstemme det. 

Sådan virker Likewhatyouhate
Funktionaliteten i Like what you hates kampagne-side, er at den forbinder dig til din Facebook-profil og analyserer, hvad du allerede har liket. Derefter får du anbefalet Facebook-sider, der repræsenterer holdninger, som du ikke deler. Tanken er så, at hver gang du liker en ny side, bliver dit feed – like efter like – mere balanceret.


Professor ved IT-universitet i København Luca Rossi, mener ikke, at folk vil følge ting på Facebook, som de hader.

2 spørgsmål til professoren
Bureaubiz har vist Like what you hate-kampagnen til professor ved IT-universitet i København Luca Rossi, som også er medforfatter til bogen Multilayer Social Network.

Hvordan ser Luca Rossi på Like what you hate-kampagnens potentiale i forhold til at nedbryde ekkokamre?

Han vurderer:

”Det er et fint og interessant initiativ. Men om det virker i effekt, er meget op til hvad det er for et mål, man rent faktisk sigter efter. På papir lyder det meget tillokkende med kampagnens store ekkokammer-nedbrydnings perspektiv. Men jeg er meget i tvivl om, hvor mange Facebook-brugere, der rent faktisk vil begynde at følge sider og indhold, som adskiller sig meget fra deres eget syn på verdenen.”

Luca Rossi fortsætter:

“Jeg prøvede at bruge app’en, og for at balancere mit feed skulle jeg begynde at følge mange højre-orienterede, nationalistiske og racistisk funderede sider. Det vil jeg ikke.”


Vice/Virtue  har også lanceret Like what you hate-kampagnen på gadeplan. 

Luca Rossi fortsætter:

“Når du laver en handling i et semi-offentligt rum med en vis grad af synlighed, så defineres sider, som jeg liker – ikke kun hvad jeg ser på, men også hvem ’jeg er’. Hvis jeg skal balancere min profil ved at like Breibart (amerikansk højreekstrem nyheds-side, red.) eller DF Ungdom, som jeg blev foreslået, skal jeg pludselig ud og forklare disse valg, som strider imod hvem jeg reelt er.”

Men selvom der er sider, som Luca Rossi ikke vil like, mener han stadig, at han sagtens kan være informeret om hvad disse sider mener eller laver:

”At se Facebook som dels det eneste medie vi henter informationer fra, og dels et medie der er baseret helt og holdent på selvvalgte sider er en oversimplificering af mediets kompleksitet. Jeg kan f.eks sagtens følge med i hvad Inger Støjberg bedriver uden at følge hende på Facebook.”

Hit or miss
Om kampagnens succes-muligheder, siger Luca Rossi:

”Hvis målet med kampagnen er at vise at der altid er mere end ét perspektiv, så tror jeg det vil virke – og er et godt forsøg på det. Men hvis målet er, at påvirke hvad folk vælger at følge på Facebook, så er jeg ikke sikker på kampagnens succes,” siger Rossi og fortsætter:

”Derudover vil jeg lige pointere, at det indhold som brugeren rent faktisk ser på i sit FB-feed kun delvist er baseret på, hvad denne har liket. For at blive yderligere eksponeret for en sides givne indhold, betyder det meget om man interagerer med siden og dens indhold.”

Du kan selv-teste Like what you hate-kampagnen her.

Kampagnen er udover Virtue i København lavet af det digitale studie Koalition.

Synes du, kampagnen er et hit eller et miss? Kom med din kommentar nedenfor.