Antallet af passagerer, der flyver indenrigs, er faldet de senere år, og det skal en ny kampagne til 20 mio. kr. ændre på.
Hjaltelin Stahl står bag kampagnen ‘Danmarks Lufthavne’ med Københavns Lufthavn og seks regionale lufthavne i Danmark samt fire indenrigsflyselskaber som afsender. For pr-arbejdet står Primetime.
Formålet med kampagnen, der skal køre over de næste to år, er at øge danskernes kendskab til de regionale lufthavne og sætte en stopper for et faldende antal indenrigsflyvninger.
“Der er rigtigt mange, der tænker bil i stedet for fly, selv om det er hurtigere og lettere med fly. Specielt mange i Hovedstadsområdet kender ikke alle de lufthavne, vi har rundt omkring i Danmark,” siger pressechef i Københavns Lufthavn Kasper Hyllested.
Han fortsætter:
“Det er den ene udfordring. Den anden er, at folk undervurderer, hvor ofte der bliver fløjet indenrigs og ikke ved, at vi har over 600 afgange hver dag.”
Baggrunden for kampagnen er en en undersøgelse fra Userneeds, som Københavns Lufthavn står bag.
Undersøgelsen viser, at mindre end halvdelen af danskerne kender til de syv indenrigslufthavne i Danmark, og endnu færre ved, hvor mange muligheder der er for at flyve indenrigs.
Undersøgelsen viser også, at over halvdelen af de mange københavnere, der har mindre kontakt end de ønsker til venner og familie, svarer, at transport og geografisk afstand er hovedårsagen til, at besøg i eksempelvis Jylland begrænses til maksimalt et til to om året.
”Undersøgelsen understreger, at der fortsat er stort potentiale for at øge brugen af indenrigsflyvning og styrke forbindelsen mellem danskerne. Vi har i dag allerede en rigtigt stærk indenrigsflytrafik med mange afgange mellem landsdelene – og det skal vi have fortalt noget mere, så hele Danmark kan få gavn af de hurtige og bekvemme rejsemuligheder, der er,” siger Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.
Kampagnen er netop startet og indeholder TV-reklamer, outdoor i primært hovedstadsområdet og en lang række online medier samt SoMe. Efterfølgende vil den blive fulgt op af taktisk kommunikation. Den samlede kampagne skal køre over to år.
Afsenderne på kampagnen er ud over Københavns Lufthavn: Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Billund Lufthavn, Bornholms Lufthavn, Midtjyllands Lufthavn og Sønderborg Lufthavn samt de fire flyselskaber, der servicerer indenrigsflyvningerne, nemlig Alsie Express, DAT, Norwegian og SAS.