Hjaltelin Stahl bag stor alkohol-kampagne

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

For første gang lancerer Alkohol & Samfund og TrygFonden en landsdækkende kampagne for at få flere til at benytte kommunale behandlingstilbud. Et PR-bureau bistår i kampagnen. Se filmen her.

I efteråret blev Hjaltelin Stahl udvalgt blandt fem bureauer til at skabe opmærksomhed omkring danskernes alkoholforbrug – og nok så væsentligt: Kommunernes behandlingsgaranti, som de færreste danskere kender til.

Nu lancerer Alkohol & Samfund og TrygFonden så den landsdækkende kampagne, der udover en PR-indsats, som Crosstown Communication er med til at håndtere, består af tv, preroll, bannere, outdoor og materiale, der distribueres via kommunerne, bl.a. lokalt versionerede bio-spot.

Min far er den sejeste, fordi han er gået i alkohol behandling. Det er det kontante budskab i den film, som Pernille Fischer Christensen har instrueret i anledning af kampagnen under mottoet ’Få respekten tilbage’, og som henvender sig til både dem, der drikker for meget, og de pårørende. Se den nederst i artiklen.

Mette Hørdum, der er Client Service Director & Strategic Planner hos Hjaltelin Stahl, siger om kampagnen:

”Der er en opfattelse af, at alkoholproblemer er tabubelagte og noget, man helst ikke taler om. Men det er kun tilfældet, imens drikkeriet står på. Vores research viste, at så snart man gør noget ved problemet, vil omverdenens anerkendelse nærmest ingen ende tage.”

På den anonyme net-rådgivning www.hope.dk kan man læse mere om kampagnen, finde information om de kommunale behandlingscentre og lave en anonym test, der viser, om man drikker for meget alkohol.

Alkohol & Samfund og TrygFonden roser i en pressemeddelelse kommunerne for at være blevet bedre til at oplyse danskerne om behandlingsgarantien. Men der er et stykke vej endnu, for over halvdelen af landets kommuner oplyser ikke korrekt om de fire rettigheder i alkoholbehandlingsgarantien, og over halvdelen oplyser ikke, at borgere har frit valg til behandling på alkoholambulatorium.

Dertil kommer, at en fjerdedel af kommunerne ikke oplyser, at der er tale om et gratis behandlingstilbud.

Når kampagnen er sluttet i foråret vil kommunernes få undersøgt deres hjemmesider på ny, hvad angår ”de borgerrettede informationer om alkoholbehandlingstilbud”.