Af Peter Engholm 25@mail.dk

For første gang lancerer Alkohol & Samfund og TrygFonden en landsdækkende kampagne for at få flere til at benytte kommunale behandlingstilbud. Et PR-bureau bistår i kampagnen. Se filmen her.

I efteråret blev Hjaltelin Stahl udvalgt blandt fem bureauer til at skabe opmærksomhed omkring danskernes alkoholforbrug – og nok så væsentligt: Kommunernes behandlingsgaranti, som de færreste danskere kender til.

Nu lancerer Alkohol & Samfund og TrygFonden så den landsdækkende kampagne, der udover en PR-indsats, som Crosstown Communication er med til at håndtere, består af tv, preroll, bannere, outdoor og materiale, der distribueres via kommunerne, bl.a. lokalt versionerede bio-spot.

Min far er den sejeste, fordi han er gået i alkohol behandling. Det er det kontante budskab i den film, som Pernille Fischer Christensen har instrueret i anledning af kampagnen under mottoet ’Få respekten tilbage’, og som henvender sig til både dem, der drikker for meget, og de pårørende. Se den nederst i artiklen.

Mette Hørdum, der er Client Service Director & Strategic Planner hos Hjaltelin Stahl, siger om kampagnen:

”Der er en opfattelse af, at alkoholproblemer er tabubelagte og noget, man helst ikke taler om. Men det er kun tilfældet, imens drikkeriet står på. Vores research viste, at så snart man gør noget ved problemet, vil omverdenens anerkendelse nærmest ingen ende tage.”

På den anonyme net-rådgivning www.hope.dk kan man læse mere om kampagnen, finde information om de kommunale behandlingscentre og lave en anonym test, der viser, om man drikker for meget alkohol.

Alkohol & Samfund og TrygFonden roser i en pressemeddelelse kommunerne for at være blevet bedre til at oplyse danskerne om behandlingsgarantien. Men der er et stykke vej endnu, for over halvdelen af landets kommuner oplyser ikke korrekt om de fire rettigheder i alkoholbehandlingsgarantien, og over halvdelen oplyser ikke, at borgere har frit valg til behandling på alkoholambulatorium.

Dertil kommer, at en fjerdedel af kommunerne ikke oplyser, at der er tale om et gratis behandlingstilbud.

Når kampagnen er sluttet i foråret vil kommunernes få undersøgt deres hjemmesider på ny, hvad angår ”de borgerrettede informationer om alkoholbehandlingstilbud”.

Kommentarer

  1. Blå Panda: Hvis du vil kritisere filmen så prøv at vis, at du kan gøre det på et sagligt og fagligt grundlag. Man kunne jo risikere at ende med en kvalificeret diskussion, der kan gøre os alle klogere.

  2. Hvorfor Finn? Beder du også alle der skriver “fedt!!” eller “super god kampagne” om at uddybe hvorfor de mener det?

    Eller vil branchen kun mæske sig i positive tilkendegivelser (aka røvslikkeri)? Kan man ikke tåle kritik, hvis den ikke er analytisk, saglig eller faglig? Er folks egoer så store?

    Først og fremmest synes jeg egentlig det fremgår ret tydeligt, at jeg synes, at denne kampagne – ligesom talrige andre fra Hjaltelin – i bedste fald er fattig. Deraf min brug af fagtermen “zzzzZzzZZZ”. Det har, blandt konsulenter, nok lydt som en god idé, men hvor ligger indsigten? Og hvad er tankerne bag en eksekveringen? Der er noget helt fundamentalt skævt i den her kampagne. Hvem skal den appellere til? Skal det føles autentisk? For det gør det langt fra (nærmere påklistret og konstrueret). Jeg kunne skrive en roman om kampagnens fejl, men sandheden er, at der er så mange andre endnu værre ting derude – derfor holdt jeg det kort og til kernen.

  3. “Fed film” er ikke mere berigende end “Dødssyg film”. Men i min optik stiller det større krav at kritisere end at rose. Desuden kan konstruktiv kritik i højere grad virke berigende.

    Endelig generalisere du på Hjaltelin – du kan åbenbart ikke lide Hjaltelin. Det stiller ikke din kritik af filmen i et overbevisende lys.

  4. Jeg tro sgu Pandaen har fået en Blå Gajol for meget i halsen.
    Det er sgu da en skide sød film, jeg får næsten en tåre i øjenkrogen, jeg bli’r sgu helt rørt i mit følsomme hjerte..Det skal da fejres…Campari..?
    årh forresten Finn..bare en ide herfra… men måske du kunne lave en lille side til alle de sure, så vi andre ligesom kan blive fri for at høre alle deres dumme kommentarer, Nå! det kan du tænke over. Skål!

  5. Enig Finn, hvis man generelt synes at det folk laver er generisk eller dårligt, så kan ens kritik jo ikke være berettiget? Vent, nej det er jo direkte noget vrøvl.

    Og nej, det er bestemt ikke nemmere at rose end at kritisere – hvis det skal være sagligt.

    I det hele taget virker det lidt besynderligt at du begynder at forsvare Hjaltelin overfor min argumentation? Nu vi taler om præference. Du stiller mange spørgsmål. Gad vide om du stiller lige så mange når de sender dig en “journalistisk” nyhed de gerne vil have bragt?

    Angående Fritz, så lyder det som interessant idé. Så kan vi leve i en evig tilstand af rygklapperi og selvproklamerende mesterværker mens alle andre (især Sverige) fortsætter med at vinde alle priserne foran os, fordi vi ikke kan tåle kritik. Men hvor skal vi så gøre af kommentarer som din? Altså de helt grundlæggende dumme kommentarer? Sure eller ej.

  6. Du må kritisere Hjaltelins film lige så tosset du vil for min skyld. Men vis du vil branchen det godt som du antyder over for Fritz, så skulle du gøre den saglig og konstruktiv. På den måde kan der komme en diskussion, der kan gøre alle dygtigere.

  7. Jeg tror sgu jeg så en panda i Cannes sidste år.. men om den havde tabt til svenskerne kan jeg ikke lige huske..
    Men altså hvis man ikke selv kan vinde så er det sgu da bedre at feste og nyde champagnen end at være så sur på alle os andre –

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club