Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bruttoavancen blev fordoblet og bundlinjen blev tredoblet. Bureauet var det næsthurtigst voksende i Bureaubiz’ analyse over 87 bureauer. Cross media og kundetilfredshed er centrale fokusområder.

Hjaltelin, Stahl & Co, der bl.a. er blevet kendt for sit arbejde for Venstre, er ikke det letteste bureau i Danmark at få regnskabsoplysninger på. Men det er lykkedes for Bureaubiz at sammenstykke et rimelig realistisk billede, og det viser, at der var fuld tryk på kedlerne i 2007.

Bruttoavancen blev fordoblet og bundlinjen blev tredoblet, og det placerer bureauet som det næsthurtigst voksende bureau i Bureaubiz’ analyse over 87 bureauer.

Når økonomien er vanskelig gennemskuelig, skyldes det, at Hjaltelin, Stahl & Co består af tre bureau – reklame, dialog og web – som alle er registreret som kommandit-selskaber. Derfor skal man have fat i de tre selskaber bag kommanditisterne, men det er fortsat nødvendigt at foretage en række skøn for at opstille et samlet bureauregnskab. F.eks. er de fire kommanditister ikke på lønningslisten. Deres indtjening skal tages alene ud af overskuddene – hvilket dog var betragteligt i 2007 (mere end 13 mio. kr.), så de lider ingen nød.

Men skal man sammenstykke et sammenligneligt bureauregnskab, kræver det, at man skønsmæssigt flytter en del af overskuddet over på personale-omkostningerne.

Og det har Bureaubiz så gjort for at nå frem til tallene herunder.

Adm. dir. Steffen Hjaltelin siger om konstruktionen med tre bureauer:

“Vi er født ind i cross media. Hvert selskab er en succes, men vi er kun store, fordi vi har hinanden”.

Han forklarer videre, at bureauet er meget stærkt fokuseret på kundetilfredshed.

“Vi vil have, at vores kunder gerne vil anbefale os til andre, og derfor arbejder vi helt systematisk med kampagne-evalueringer. På alle projekter beder vi om en tilbagemelding fra kunderne på en række parametre, og samtidig får samtlige medarbejdere en personale-samtale hver 4. måned, hvor bl.a. tilbagemeldingerne indgår. Det er rigtigt nok, at det ikke er alt, der kan måles. Men det, der kan, det måler vi, og da vi har gjort det fra start, kan vi efterhånden finde mønstre i, hvad der giver tilfredshed”, siger Steffen Hjaltelin og tilføjer, at det ikke handler om at snakke kunderne efter munden.

“Det giver også større tilfredshed at være god til at udfordre kunderne – og det tror jeg nok, at vores kunder vil sige, at vi gør”.

Nøgletal for Hjaltelin, Stahl & Co (incl. Rainmaker og Electric)

  • Bruttoavance 32,9 mio. kr. (+104,3 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,061 mio. kr. (+5 pct.)
  • Lønandel 55 (65)
  • Resultat af primær drift 8,015 mio. kr. (+211 pct.)

Hjaltelin, Stahl & Co består af tre kommandit-selskaber, hvorfor de fire kommanditister ikke indgår i regnskabernes personaleudgifter. Bureaubiz har således trukket en estimeret løn ud af bundlinjen og lagt den til personale-omkostningerne. Desuden er der korrigeret for, at Electrics første regnskab gjaldt for 17 måneder frem til 31/12 2007. Endelig er Andre eksterne omkostninger estimeret.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club