Af Peter Engholm 25@mail.dk

I hvert fald når det gælder kompetencer. Til gengæld har bureauet gjort op med profitsiloer.

“Reklamebranchen skal bryde siloerne ned” lyder et tidens mantraer.

Nej, ikke rigtig – lyder budskabet fra Hjaltelin Stahl & Co. I hvert fald hvis man taler om kompetencer.

“Jeg bliver så glad, når andre taler om at fjerne siloer. Lad dem endelig. Og umiddelbart forstår jeg dem godt, for siloer klinger ikke kønt. Men hvis siloer betyder, at der sidder en gruppe mennesker med spidskompetencer på et særligt område – så er siloer nødvendige for at sikre at integreret kommunikation på højeste niveau,” siger adm. dir. Steffen Hjaltelin.

Han ser denne type silo som en nødvendighed for bl.a. at føle fælles ansvar:

“Det bliver et fællesskab om kompetencer og faglighed, og hvor gruppen er ansvarlig for at opdatere sin viden så hvert medie bruges optimalt. Derfor fastholder vi kompetence-siloer,” siger Steffen Hjaltelin.

Der er dog en anden salgs siloer, som der skal gøres op med: profit-siloer. Og det er baggrunden for, at bureauet har ændret ejerstrukturen.

“Vi tre partnere ejer nu nøjagtig lige meget af de forskellige virksomheder. Vi oplevede, at det var en forudsætning for at være 100 pct. medieneutrale. Vi har med den ensartede ejerstruktur sagt farvel til profit-siloer pr. 1. januar 2009,” siger adm. direktør Steffen Hjaltelin, der er partner i bureauet sammen med Nicolai Stahl og Jens Peter Jensen.

Kompetence-siloer fastholdes for bl.a. fortsat at tiltrække og fastholde profiler inden for de enkelte discipliner. Men selv om Steffen Hjaltelin således ikke hylder selve processen i at bryde siloerne ned, så er han helt enig i produktet, dvs. den integrerede kommunikation.

“Vi er stærkt fokuserede på at lave processer og understøtte en kultur, som sikrer det tætte samarbejde mellem kompetencerne. Det er forudsætningen for integreret kommunikation,” siger Steffen Hjaltelin.

Kommentarer

  1. Uanset hvorledes man vælger at strukturere sit bureau, vil der altid være siloer, hvor kompetencer inden for et specifikt område samles. Outcome af dette er blandt andet “Eksperter”, og dem har vi alle brug for. Eksperter har behov for sparring fra andre eksperter, som netop forstår deres område i dybden. MEN eksperter har også behov for sparring fra helt andre eksperter og det er netop her at kunden i sidste ende for de bedste integrerede og gennemtænkte løsninger. Derfor er essensen ikke hvordan man specifikt har valgt at bygge sine afdelinger op, men hvordan processen omkring arbejdet/projekterne bliver udført. Flere hoveder tænker bedre end… flere øjne ser mere end…

    VH.

    Steen Enegaard
    Adm. dir., Deducta

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club