Af Finn Graversen, journalist
David Droga. Billede fra bureauets hjemmeside.

Accenture Interactive har fået ny global CEO og valget er faldet på et kreativt ikon. Et stærkt signal, siger Hjaltelin-direktør Jens Peter Jensen.

I et bureaunetværk er der normalt langt fra København til et hovedkontor i New York, og derfor påkalder ledelsesskift i New York sig ikke normalt den helt store interesse.

Men i tilfældet Accenture Interactive gør vi alligevel en undtagelse. Kæden købte i starten af 2019 Hjaltelin Stahl, og nu får de en ny øverste chef. Den hidtidige Brian Whipple går på pension, og som ny CEO for Accenture Interactive har man udnævnt ingen ringere end David Droga. Han får samtidig titel af creative chairman.

Kæden købte Droga5 ikke så lang tid efter Hjaltelin Stahl, og det var ikke uden en betydelig stolthed, at Hjaltelin-direktør Jens Peter Jensen postede, at Hjaltelin Stahl nu var i samme familie som Droga5.

Stoltheden var ikke ubegrundet. Droga5 er et internationalt meget anerkendt bureau, som har oplevet at blive Årets bureau adskillige gange i flere forskellige sammenhæng.

David Droga er en af de mest vindende kreative i Cannes, og den yngste nogensinde til at få Cannes Lions’ Lifetime Achievement Award.

Nu er Hjaltelin Stahl-folkene så ikke bare i familie med Droga – han er blevet deres øverste chef, og han får ansvaret for at drive “creative excellence, customer experience and business innovation,” som det formuleres på AdAge.

Var stoltheden stor, da Droga5 blev indlemmet i familien, så er glæden ikke mindre nu hos Jens Peter Jensen.

“Set fra skrivebordet hos et kreativt bureau, et meget lille et af slagsen i den globale sammenhæng, ser vi udnævnelsen af David Droga til CEO for Accenture Interactive som et stærkt signal. Signalet om at Accenture virkelig tror på kreativitet og innovation, og den verden der repræsenterer den disciplin. Her er det indiskutabelt, at David Droga er et globalt ikon,” siger han og fortsætter:

“Man skal huske på, at Accenture Interactive jo ikke kun består af kreative bureauer, men også folk på implementering af martech-platforme, performance marketing operations, brand strategy- and consulting, eksperter i kunstig intelligens – you name it. Alt samlet for at kunne levere end-to-end business experiences for brands.”

Han fremhæver dog samtidig, at han lige nu ikke har anden viden end den pressemeddelelse, der kom i morges.

“Sådan skal det være i en virksomhed med knap 600.000 ansatte. Og det fjerner ikke den spontane glæde ved, at vi har fået en af vores – en bureaumand, en kreativ forkæmper – i spidsen for Accenture Interactive. Kæmpe respekt i øvrigt til den afgående CEO Brian Whipple, der har været i spidsen for de mange akkvisitioner til Interactive – herunder os og Droga5 – og dermed byggede verdens største digitale bureau – i hvert fald ifølge ifølge Adweek,” siger Jens Peter Jensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club