Når der på fredag uddeles True Award, så finder man Hjaltelin Stahls Ikea-kampagne “kvalitetstestet af hverdagen på short-listen – både som bedste film og bedste kampagne.
Det er ikke overraskende – kampagnen har været særdeles anerkendt og vundet et hav af priser – incl. en Effectiveness Award – men True Award bliver også kampagnens svanesang, for Ikea har valgt at skifte bureau.
Før sommerferien satte møbelkæden i samarbejde med Hestbæk Consult en konkurrence i gang, og den er netop blevet afgjort – med et udfald som nok af mange vil blive betragtet som en overraskelse. Hjaltelin Stahl skulle forsvare sig mod McCann, &Co og We Love People – og det blev sidstnævnte, der løb med budgettet.
Det er et bureauvalg, der lægger op til en mere utraditionel tilgang til kommunikationen.
Ikea har været rigtig glade for “testet af hverdagen”, men udgangspunktet for konkurrencen har været, at man ønskede en ny platform, hvor man kommer et skridt videre og skaber plads til flere forskellige budskaber.
“Alle bureauer har leveret et superflot arbejde, men de tre af dem kom med mere sikre og traditionelle løsninger. We Love People udfordrede os derimod på, hvilke kanaler, vi kan arbejde med i kommunikationen,” siger marketingchef Lena Gaarde og fortsætter:
“Nu skal vi så for alvor i gang med arbejdet og dialogen, så det er for tidligt at sige noget om, hvad resultatet bliver. Men det er bestemt tænkeligt, at man vil komme til at opleve Ikea på en mere utraditionel måde. Vi er meget åbne over for mulighederne.”
For Hjaltelin Stahl er det først og fremmest ærgerligt at sige farvel til en kunde, der har udgjort en signatur-kampagne for bureauet. Økonomisk får tabet ikke den store konsekvens.
”Vi har lavet det oplæg, vi synes er rigtigt for Ikea. Og var jeg salgsansvarlig for Ikea, havde jeg købt det. Men sådan er livet nogen gange, og det skal ikke overskygge, at vi har været utroligt glade for samarbejdet med Ikea,” siger adm. dir. Steffen V. Hjaltelin og fortsætter:
“Vi er stolte af at have lavet en af Danmarks allermest effektive kampagner, der samtidig har vundet et hav af priser i hele verden. Senest er kampagnen nomineret som Danmarks bedste til True Award , så man kan roligt sige, at samarbejdet stopper på toppen.”
Konkurrencen om det danske budget kom samtidig med, at Ikea i Sverige udfordrede et mangeårigt samarbejde med Forsmann & Bodenfors. Også i Sverige blev det til et bureauskift, idet Åkestam Holst vandt budgettet.