Af Finn Graversen, journalist

Til gengæld har både &Co og Merkle tabt momentum, mens Advice og Creuna er rykket frem.

Årets BureauTrends fra Bureaubiz og MyResearch rummer en stor opmuntring til specielt et bureau: Hjaltelin Stahl.

Den kommer, når CMO’erne i CMO trendanalysen bliver bedt om navngive op til 3 bureauer (uhjulpet), som de mener har været ekstraordinært gode til at imødekomme bureaubranchens udfordringer.

I de foregående år har triumviratet &Co., Isobar og Hjaltelin Stahl toppet listen med &Co. på førstepladsen.

I år er &Co. og Isobar blevet nævnt meget mindre og er gledet langt ned af listen, mens Hjaltelin Stahl bliver nævnt af flere end sidste år og således ligger alene i toppen.

“Det er umiddelbart svært at finde en forklaring på, hvorfor &Co. bliver nævnt så meget mindre, mens Isobar nu hedder Merkle, og det er sandsynligvis bureauets navneskift, som konsekvens af nogle internationale beslutninger, der har spillet ind,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch, og tilføjer:

“Det er de tre bureauer, der i adskillige år har præget den årlige MyImage Bureau analyse, så dette resultat gør det spændende at se den næste MyImage Bureau, når den kommer til januar.”

Advice er stormet ind på andenpladsen. Om det hænger sammen med, at bureauet har været meget på som sundhedsstyrelsens Corona-bureau skal være usagt, men det er f.eks. ikke mere end 2-3 år siden, at bureauet var involveret i Falck-skandalen, så der vil nok være brug for at se, om bureauet kan opretholde scoren i årene fremover, før det giver mening at evaluere nærmere på det.

Det samme må siges om Creuna, der er hoppet ind på 3. pladsen. Creuna har i en årrække haft det højeste kendskab i MyImage Bureau blandt digitale bureauer, men har også været gennem en række vanskelige år. situationen ser dog ud til at være stabiliseret, og desuden er Creuna blevet solgt til den svenske IT-koncern, KnowIT.

Top 5 af bureauer, der nævnes af CMO’er

(med sidste år i parentes)

  1. Hjaltelin Stahl 16 pct. (12 pct.)
  2. Advice 9 pct. (3 pct.)
  3. Creuna 8 pct. (3 pct.)
  4. OMD 8 pct. (1 pct.)
  5. Nørgård Mikkelsen 8 pct. (6 pct.)

&Co blev i år nævnt af 5 pct. mod 14 pct. i 2020. Isobar blev i år nævnt af 5 pct. mod 12 pct. i 2020.

BureauTrends indeholder Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen, Bureaudirektør trendanalysen, årets gang og de mest prisvindende bureauer. 
117 CMO’er repræsenterende et marketingbudget på 3,3 mia. kr.  har svaret i årets analyse. 
93 bureaudirektører repræsenterende en samlet bruttoavance på 4,4 mia. kr. har svaret i årets analyse.
2021-rapporten udkommer medio september, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.
Sponsorer på rapporten er: Hjaltelin Stahl, Merkle, Omnicom Media Group og Orchestra.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club