De fleste marketingdirektører roser de bureauer, der har deltaget i deres konkurrencer. Men marketingdirektør Jakob Bernhard Knudsen gør i dag ekstra meget ud af rosen, og det efterlader indtryk af, at han har oplevet virkelig stor kvalitet i buddene i konkurrencen om det klassiske Arla-brand, Karolines Køkken.
I sidste instans var det en duel mellem Hjaltelin Stahl og Robert/Boisen & Likeminded – med Hjaltelin Stahl som vinder. Men forinden havde to andre bureauer – Advance og Ogilvy -været med.
”Jeg er imponeret over kvaliteten af det arbejde, vi er blevet præsenteret for i dette forløb. De fire bureauer har alle vist strategisk styrke, leveret gode indsigter og ageret solidt i processen, det vil jeg gerne sige tak for. Men særligt to skilte sig alligevel ud, nemlig Hjaltelin Stahl og Robert/Boisen, som vi havde i tæt konkurrence helt frem til kanten af køkkenbordet,” siger Jakob Bernhard Knudsen.
Han synes endvidere, at processen har været god og at det har fungeret godt at have Hestbæk Consult med i arbejdet.
Karolines Køkken har leveret klassikere til det danske køkken siden 1962. Danskerne har fået hjælp til at finde på og lykkes i køkkenet og fået garanti for gode og velsmagende produkter. Nu skal brandet igen bringes længere frem i danskernes bevidsthed.
”Karolines Køkken har utroligt mange ”assets” og der er mange historier i brandet, som kan aktiveres og bruges til at involvere forbrugerne på tværs af paid, owned og earned media. Vi havde brug for at få udviklet en skarp, robust og bæredygtig kreativ platform til brandet, som vi kan bruge til både at flytte varer og bearbejde holdninger – og det er særligt i forhold til at udfordre os på dette, tænke stærkt strategisk baseret på dyb forbruger- og markedsindsigt, at de to bureauer har udmærket sig. De har virkelig vist evner til at aktivere hele paletten”, siger Jakob Bernhard Knudsen.
Han fastslår således, at Karoline er et brand, hvor der skal tænkes meget bredt i forhold til kanaler.
“Oprindeligt er Karoline er service-brand med opskrifter og kogebøger som i 90’erne fik produkter knyttet til sig. Opgaven er at få bragt produkter og service sammen. Karoline repræsenterer samtidig en stor del af den trafik, som vi får på Arlas website, så vi har allerede en del owned media. Så det er et brand, hvor der virkelig skal arbejdes på et bredt sæt af kanaler,” siger Jakob Bernhard Knudsen.
Næste step bliver at bringe Hjaltelin Stahl og mediabureauet Carat sammen og begynde at lægge planerne for 2014. Man har samtidig fået lavet et nyt design af Scandinavian Designlab og der sigtes mod at præsentere dette sammen med en ny kreativ platform en gang i løbet af foråret.
”Karoline er et ikonisk brand, bygget på gode mejeriprodukter og masser af inspiration. Arla har gjort hjemmearbejdet særdeles grundigt, og vi ser nu frem til at vitalisere brandet også digitalt og socialt. Vi har oplevet en hård, men ekstremt ordentlig og professionelt struktureret pitchproces fra Arlas og Hestbæk Consults side”, siger Steffen V. Hjaltelin.