Af Peter Engholm, journalist

Den svenske Grand Prix-vinder, Adam Kerj, er tilbage i København efter 23 år. Han er begejstret for Hjaltelin Stahls muligheder og leverer en næsten udansk ambition.

Adam Kerj repræsenterer noget nyt i Hjaltelin Stahl. Han er ikke den første svensker i bureauet, men han er den første med titlen chief creative officer – personen med det øverste operationelle kreative ansvar. Fra årsskiftet som midlertidig og siden – midt under corona-nedlukningen – blev rollen fast.

Han har haft kreative topposter i over 25 år – fordelt på en række internationale bureauer, se CV-boksen. Men samtalen handler ikke om fortiden, men om nutiden og om Hjaltelin Stahls fremtidige rolle.

Et enkelt tilbageblik er der dog plads til – for det bliver hurtigt slået fast, at Adam Kerj forstår dansk. Hans første kreative chef-job var hos Leo Burnett i København, hvor han flyttede til fra Chicago som 27-årig:

”Det første halve år nøjedes jeg mest med at nikke. Jeg forstod intet dansk. Men jeg ville lære det, for det fungerede nu engang bedst sammen med kunderne. Mit første barn er født her og har dansk cpr-nummer,” siger Adam Kerj, der igen er flyttet til Danmark som følge af tjansen hos Hjaltelin Stahl.

Går all in på det kreative
Han har siden 2018 været nordisk CCO hos Accenture Interactive, som sidste forår købte Hjaltelin Stahl.

“Jeg har købt ind i Accenture Interactives globale strategi om at gå all in på det kreative – og på en overbevisning om, at tilvæksten hos brands kommer fra bedre kundeoplevelser,” siger Adam Kerj og tilføjer:

”Kreativitet har aldrig været vigtigere. Ved at forene kreativitet, innovation og purpose kan vi være med til at gøre forbrugernes liv mere overskueligt, meningsfuldt og underholdende. Og her taler vi ikke nødvendigvis om reklame, men om oplevelser – om innovation, som kundernes kunder vil engagere sig i, hvad enten det er ny tjeneste, service eller produkt.”

Det er der mange, der længe har talt om …

”Men det kræver samtidig taletid hos kunden. Og det er der ikke helt så mange, der med troværdighed kan sige, at de har. Det kræver den rette relation hos kunderne – og den har Accenture Interactive,” siger Adam Kerj.

Han ser netop Accenture Interactive som svaret på de spørgsmål, som reklamebureauerne i flere år har stillet sig selv: Hvad er vores rolle? Hvilken rolle vil vi tage?

”Det er svært – selv for gode kreative bureauer – at komme højt op i beslutningskæden hos kunden. Det tager tid at få direkte indflydelse hos kunden. Accenture Interactive har denne adgang til kunderne, og det giver nye, fantastiske muligheder for kreatørerne,” siger Adam Kerj.

Infrastruktur og kreatører er grundlaget for ambition
Hans optimisme udspringer ikke kun af kombinationen Accenture Interactive og kreative bureauer, men af tiden, hvor ”alting er digitalt og foregår på forbrugerens betingelser”. Det har ændret rollen for CMO’en, der i højere grad orkestrerer oplevelser og er forbindelsesofficer. Dertil kommer en aktuel krise:

”Covid-19 har accelereret de digitale ambitioner overalt. Vel at mærke i en tid, hvor både værktøjer og teknologi er let tilgængelige,” siger Adam Kerj, der i samme åndedrag peger på Accenture Interactives styrke på netop det teknologiske.

Og hvor kommer Hjaltelin Stahl ind i dette billede?

”Hjaltelin Stahl er reelt Accenture Interactive. Magic & Logic. Teknologisk indstillet fra begyndelsen, med tung vægt på det kreative – og med lange og dybe kunderelationer,” siger Adam Kerj og leverer en næsten udansk ambition:

”Hjaltelin Stahl skal være Nordens stærkeste kreative bureau. Vi har infrastrukturen til det, og vi har kreatører, der er native digital – som ikke kun forstår, hvordan teknologien fungerer, men også hvorfor. Og som også er comfortable with the uncomfortable,” siger Adam Kerj.

Det bliver du nok nødt til at uddybe …

”Det handler om ambitionen om at forandre verden – uden nødvendigvis at kende vejen hele vejen,” siger Adam Kerj.

Og hvad er din rolle i alt dette?

”Jeg skal sørge for at forene kreativiteten og teknikken og purpose. Og er indstillet på at tage større ansvar for kundens forretning – og det er kunder, som i stigende grad er bevidste om, at de skal stå for noget. Noget, som forbrugeren synes relevant. Noget, der kan være med til at forandre verden,” siger Adam Kerj.

Nicolai Stahl: Han er konge
Hans kollega i det daglige – og chef på det overordnede plan – er Nicolaj Stahl, der er bureauets creative chairman. Han siger om CCO’en:

”Da jeg første gang mødte Adam, havde vi på tre minutter en fælles oplevelse af, at denne tid er mere fantastisk end nogensinde – vi kan bruge kreativitet på en helt anden måde end før. Adam er en renæssance-figur: Sindssyg stærk udøvende kreativ og med politisk tæft og timing. Han kan skubbe kunder, og så forstår han Accenture. Vi har 500.000 kolleger, heraf 8000 inden for vores lille del.”

Han tilføjer:

”En klog chef – dem har jeg ikke haft mange af, så jeg kan godt huske navnet – sagde engang, at det tager 10 år at blive uundværlig – og de næste 10 år bruger du på at blive undværlig.”

Så Adam Kerj er din kreative kronprins?

”Af flere grunde nej – Jeg tror faktisk, at Adam er ældre end mig. Og jeg synes, at han er konge,” siger Nicolai Stahl.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club