Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden er på gaden med et fælles fremstød for isbjørnenes sag.

Coca-Cola har gennem en årrække gjort isbjørne til sin sag. Det har ført til donationer på flere millioner dollars, og nu går man så ud i flere europæiske lande med et fremstød, der på tilsvarende vis skal rejse penge til WWF Verdensnaturfonden.

Det kommunikative greb har bl.a. været en event her til morgen i København og Aarhus, hvor isbjørne er blevet skildret som hjemløse – som f.eks. sovende ved Københavns Hovedbanegård på et liggeunderlag.

Eventen er startskuddet på en seks uger lang indsats, hvor Coca-Cola Danmark sammen med IUM og Essencius har udviklet en integreret digital kampagne, der vil eksponere danskerne for isbjørneproblematikken via online og sociale medier og i form af et tæt samarbejde med zoologiske haver.

”Isbjørnenes hjem smelter bort, og vi håber, at vi ved at bygge kampagnen op om eksistentielle budskaber som familier og hjem kan få rigtig mange danskere til at forstå alvoren, så vi i fællesskab kan sikre isbjørnenes overlevelse,” siger Charlotte Van Burleigh fra Coca-Cola i Danmark.

Coca-Cola har i hele kampagneperioden valgt at matche donationsbeløbene, og på udvalgte dage – bl.a. i dag – bliver danskernes støtte dobbelt så meget værd. Gives der fx 100 kroner, giver Coca-Cola 200 kroner, hvilket betyder, at donationen støtter isbjørnene med 300 kroner. Coca-Cola har dog sat et maksimum på en million Euro.

Kampagnen ’Arctic Home’ er en del af et globalt samarbejde mellem Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden, der blev indgået i 2007. I 2012 rejste kampagnen over to millioner dollars i USA og Canada til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at bevare isbjørnens hjemsted i Arktis.

I begyndelsen trak samarbejdet bl.a. opmærksomhed gennem en film produceret af Ridley Scott.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club