44 arbejder er på shortlisten i Rambuk 2014, og det er rekord for denne award – både i antal (næsthøjest var de 37 shortlistede sidste år) og i procent. Næsten 40 pct. af de indsendte arbejder har gjort sig fortjent til en nominering. Så juryen har været gavmild i år. Der var færre indsendte – 115 mod 125 – og flere shortlistede.
I alt 32 bureauer er blevet shortlistet, og Omnicom Media Group, OMG, lægger sig i front med i alt 17 nomineringer, fordelt med 9 til OMD og 8 til PHD.
“Shortlisten afspejler et højt niveau, hvor hver af de 44 nominerede arbejder i princippet er en værdig, mulig vinder,” siger juryformanden, Thomas Egede Kragh, der er internetchef og underdirektør i Nykredit Digtal.
Han tilføjer:
“Vi har ikke kigget på det samlede antal af shortlister, men på de enkelte kategorier. Her er Involveringsprisen og Kampagneprisen eksempelvis brede, mens Mediestrategiprisen – med tre nominerede – ikke har ændret sig stort siden sidste år. Dertil kommer den nye kategori, Programprisen, der er det lange seje træk – det er den brede palette, hvor der bliver prøvet så meget nyt af. Og det ses på shortlisten.”
Rambukken belønner de annoncører og bureauer, der ”sætter en høj standard inden for måden, de anvender medier i deres markedsstrategi” – det gør det alt overvejende til en mediabureau-award. Og blandt de 8 bureauer med flest shortlister ses da også blot 1 enkelt reklamebureau; DDB.
At dette bureau kan blande sig i topstriden, skyldes indsatsen – sammen med OMD – for McDonald’s, der har fået fem shortlister – fordelt på fem forskellige kategorier.
Priserne – otte i alt samt Årets Rambuk – uddeles den 17. september i Lokomotivværkstedet i København.
Årets Rambuk 2014 – nomineringer fordelt på bureauer
- 9 OMD
- 8 PHD
- 7 Vizeum
- 5 DDB
- 4 Mediacom
- 4 MEC
- 3 Carat
- 3 Isobar
- 2 Uncle Grey
- 2 Kompas
- 2 Starcom
- 2 Halbye Kaag JWT
- 2 &Co
- 2 Orchestra
- 2 Starfighters
- 2 PS Live
- 2 Holm Kommunikation
- 2 Mediabroker
- 2 ZenithOptimedia
- 1 MBA
- 1 MEC Access
- 1 Posterscope
- 1 Wunderman
- 1 Cool Gray
- 1 In-Mind
- 1 Yellow
- 1 WDP
- 1 Mindjumpers
- 1 Citat Kommunikation
- 1 IUM
- 1 Sunrise
- 1 Umwelt
Årets Rambuk 2014 – hele shortlisten
MEDIESTRATEGIPRISEN
- PHD / Uncle Grey / Kompas Kommunikation for Carlsberg
Produkt: Carlsberg Nordic
Kampagnens navn: Carlsberg Nordic – det er ikke det samme uden øl - MediaCom for Danske Bank
Produkt: MobilePay
Kampagnens navn: MobilePay launch - OMD / DDB Copenhagen for McDonald’s
Produkt: Morgenmad
Kampagnens navn: Erobring af morgenmadsmarkedet
MEIDAINNOVATIONSPRISEN
- MediaCom / MBA / MEC Access for Nestlé
Produkt: NESCAFÉ Dolce Gusto
Kampagnens navn: DolceWord - Vizeum / Posterscope for Nordisk Film Distribution
Produkt: Hunger Games
Kampagnens navn: Hunger Games – Catching Fire – Giga Game - Starcom MediaVest Group for Samsung
Produkt: Galaxy 4
Kampagnens navn: Music Project GS4 - OMD Danmark / DDB Copenhagen for McDonald’s
Kampagnens navn: McShake ThatApp
INVOLVERINGSPRISEN
- Vizeum / Isobar for Danske Licens Spil
Produkt: Poker
Kampagnens navn: Alle mod 1 - Orchestra for KEA – Københavns Erhvervsakademi
Produkt: Uddannelse
Kampagnens navn: Challenge the Ordinary - MEC, Umwelt og SBS Radio for De Gule Sider
Produkt: Trafik til De Gule Siders mobile services
Kampagnens navn: Skal vi ses igen? - Carat / Isobar for BonBonLand
Produkt: BonBonLand Forlystelsesark
Kampagnens navn: Skideskæg skattejagt sikrer BonBonLand relation til nye kunder - OMD / &Co / Wunderman for Telenor Privat
Produkt: Telenor Julesalg
Kampagnens navn: Syng julen ind med Robbie Williams - PHD / Halbye Kaag JWT for Kræftens Bekæmplelse & TrygFonden
Produkt: De tre solråd
Kampagnens navn: Solkampagnen 2013 ”Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein” - PHD / Cool Gray for Ubisoft
Produkt: Watch Dogs
Kampagnens navn: Watch Dogs Prospects
KAMPAGNEPRISEN
- MediaCom for IKEA
Produkt: Havemøbler
Kampagnens navn: Sommertid
- MEC for Aarhus Universitet
Produkt: Studievalg
Kampagnens navn: #Yourniversity
- PHD / Halbye Kaag JWT for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Produkt: De tre solråd
Kampagnens navn: Solkampagnen 2013 ”Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein
- Orchestra for KEA – Københavns Erhvervsakademi
Produkt: Uddannelse
Kampagnens navn: Challenge the Ordinary
- Vizeum / Starfigthers / PS Live / Holm Kommunikation for Playstation Danmark
Produkt: PS4
Kampagnens navn: PS4 lanceringskampagne
- Vizeum / Isobar for Norwegian
Produkt: Flyrejser
Kampagnens navn: Candid Camera
INDSIGTSPRISEN
- PHD / Uncle Gray / Kompas Kommunikation for Carlsberg
Produkt: Carlsberg Nordic
Kampagnens navn: Carlsberg Nordic – det er ikke det samme uden øl
- Mediabroker for Toyota
Produkt: Biler
Kampagnens navn: Toyota Digital Indeks – TDI
- Vizeum / PS Live / Starfigthers / Holm Kommunikation for Playstation Danmark
Produkt: PS4
Kampagnens navn: PS4 Lancering
- OMD Danmark for Toms
Produkt: Nellie Dellies
Kampagnens navn: Nellie Dellies – Dametasken må gerne stå åben
- OMD Danmark for SuperBrugsen
Produkt: Tilbudsavisen
Kampagnens navn: Digitalisering af tilbudsavisen
- OMD / DDB Copenhagen for McDonald’s
Produkt: Alle
Kampagnens navn: McDonald’s Digitalt Segmentprogram
PROGRAMPRISEN
- Carat for Unoeuro
Produkt:
Kampagnens navn: Unoeuro – Small data, BIG Business
- Vizeum for Fårup Sommerland
Produkt: Forlystelsespark
Kampagnens navn: Fårup Sommerland – mere end en kampagne
- Carat for Call me
Produkt: Call me
Kampagnens navn: Call me – data og indsigter skaber ny målvaluta, som løfter salget med 25%
- Mediabroker for Toyota
Produkt: Biler
Kampagnens navn: Holdningssegmenteret RTB køb
- Vizeum for Norwegian
Produkt: Flyrejser
Kampagnens navn: Ongoing
- OMD / DDB Copenhagen for McDonald’s
Produkt: Alle
Kampagnens navn: McDonald’s Digitalt Segmentprogram
CONTENT ACTIVATIONPRISEN
- PHD, Yellow Advertising for Carlsberg
Produkt: Carlsberg Pilsner
Kampagnens navn: Drømmeturen – den ultimative fodboldoplevelse
- OMD / &Co / Wunderman for Telenor
Produkt: Telenor Privat Julesalg
Kampagnens navn: Syng julen ind med Robbie Williams
- Starcom MediaVest Group for Samsung
Produkt: Galaxy S4
Kampagnens navn: Music Project GS4
- ZenithOptimedia / In-Mind for Cloetta
Produkt: Läkerol
Kampagnens navn: Rasberry Lemongrass #SmagErSmuk
- MEC for Aarhus Universitet
Produkt: Studievalg
Kampagnens navn: #Yourniversity
- PHD, Wibroe, Duckert & Partners / MindJumpers / Citat Kommunikation for Carlsberg
Produkt: Grøn Tuborg
Kampagnens navn: De Grønne Favoritter
EFFEKT-PRISEN
- ZenithOptimedia for Cloetta
Produkt: Läkerol
Kampagnens navn: Rasberry Lemongrass #SmagErSmuk
- MEC for HusCompagniet
Produkt: Typehuse
Kampagnens navn: Et digitalt fundament – der sælger huse
- MediaCom for Danske Bank
Produkt: MobilePay
Kampagnens navn: MobilePay Launch
- IUM / Sunrise for Kræftens Bekæmpelse
Produkt: Symptomer på tarmkræft
Kampagnens navn: Hold øje, mand
- PHD for L’Oreal Paris
Produkt: Miss Manga Mascara
Kampagnens navn: Store øjne skabte store resultater
- OMD / DDB Copenhagen for McDonald’s
Produkt: Alle
Kampagnens navn: McDonald’s Digitalt Segmentprogram