Honorar indtægter løftede mediabureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Omsætningen faldt men bruttoavancen steg hos Vivaki, der bl.a. rummer Starcom og ZenithOptimedia.

Aller øverst står der en mindre flatterende udvikling hos Vivaki, der bl.a. består af mediabureauerne Starcom og ZenithOptimedia. Til gengæld bliver det mere spændende et par linjer længere nede.

Udtrykt mere i tal – omsætningen faldt med 12,8 pct., mens bruttoavancen steg med 8,4 pct. Det indebærer en bruttoavance-procent, der steg fra 9,9 til 12,4 og dermed understreges mediabureauers stigende uafhængighed af mediaomsætningen.

Adm. dir. Stine Halberg er da også tilfreds.

“Vi er meget tilfreds med årets resultat for både Starcom og ZenithOptimedia. 2014 har været forandringers år. Claus Dalgaard sluttede på Starcom efter mere end 10 år på bureauet, og jeg overtog rollen som CEO for Vivaki i Danmark,” siger Stine Halberg og fortsætter:

“Vi har nu sat et nyt og meget stærkt hold på bureauet og har store forventninger til vækst for både ZenithOptimedia og Starcom i 2015 – både fra nye kunder og nye services fra vores kompetence enheder.”

Den faldende omsætning skyldes nogle kundetab. Til gengæld har investeringer i kompetencer inden for f.eks. Programmatic og SEO, samt kreativitet, content og social media givet resultat.

“Dette førte også til bureauets første Rambuk i 2014 inden for Content og en shortlisting hos Festival of Media i 2015 ligeledes inden for Content for Läkerol, som er kunde hos ZenithOptimedia,” siger Stine Halberg.

Nøgletal for Vivaki Danmark

  • Omsætning 237,681 mio. kr. -12,8 pct.
  • Bruttoavance 29,371 mio. kr. +8,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,13 mio. kr. +8,4 pct.
  • Lønandel 59,2 (59,2)
  • Resultat før skat +3,812 mio. kr. -3,1 pct.