Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Breaking news? Kan I huske den kampagne? Nu har Nordea valgt at forlade Swipp til fordel for MobilePay. Og det kan vise sig som en ret afgørende nyhed.

For to år siden blev mobilbetalings-løsningen Swipp landskendt. Men ikke for det gode.

Danske Banks MobilePay var rullet hen over landet med en enorm succes, og nu skulle alle de øvrige bankers løsning, Swipp, så byde op til dans.

Det skete med en massiv kampagne, hvor Reimer Bo præsenterede breaking news. Men kampagnen floppede.

Ambitionen om at slå MobilePay har dog været intakt – også selv om Swipp fortsat ikke har villet offentliggøre bl.a. transaktions-tal, der kunne danne grundlag for en sammenligning med MobilePay.

Her til morgen er der så kommet en nyhed, der ironisk nok kandiderer til at være breaking news. I hvert fald kan den vise sig meget afgørende.

Nordea har valgt at droppe Swipp for i stedet at gå sammen med Danske Bank om MobilePay.

MobilePay ikke mere “by Danske Bank”

MobilePay vil fremover blive udskilt i et selvstændigt selskab, og underlinjen til navnet “by Danske Bank” forsvinder.

Peter Lybecker, der er direktør for Nordea Bank Danmark, nævner over for Jyllands-Postens Finans i særlig grad MobilePays brugervenlighed, og at beslutningen vil være til gavn for kunderne, mens direktør Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank fremhæver den øgede muskelkraft, man får til at håndtere en stadigt hårdere international konkurrence.

F.eks. har den seneste tid ikke været udelukkende succes for MobilePay, der har oplevet at blive vraget af Coop til fordel for Nets mobil-løsning.

Og netop konkurrence-situationen er central, vurderer adm. direktør Jannik Liedner fra Lifted.

“Om dette ligefrem bliver dødsstødet for Swipp, det må tiden vise. Men det bliver i hvert fald en hel del sværere for dem,” siger Jannik Liedner, der tidligere har fremhævet, at mobilbetaling er et område, der investeres i hos de helt store internationale aktører – som f.eks. Apple.

Fingeraftryk i Apple

“I Apples nye operativ-system er ApplePay f.eks. integreret på en måde, så du i stedet for at skulle udfylde en lang række felter kan nøjes med dit fingeraftryk. Jeg tror, at bekvemmelighed er en meget vigtig faktor i konkurrencen,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Det kræver også muskler at begå sig på det marked og kunne være med i udviklingen af bedre løsninger for forbrugerne – og de muskler får MobilePay mange flere af nu, hvor Danmarks to største banker står bag. Her ser Swipp unægteligt ud til at blive skubbet ud på sidelinjen.”

Jannik Liedner fremhæver dét at være først som et andet vigtigt punkt.

“De store internationale aktører er kommet senere til Norden, end jeg regnede med, og det giver Danske Bank og Nordea muligheder for at cementere et fodfæste på markedet, som vil være en klar konkurrencefordel,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Betydningen af at være først og brugervenlighed kan man se på Swipp. Løsningen kom alt for sent i gang, så MobilePay var langt foran, og så var brugervenligheden heller ikke god nok.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club