Af Peter Engholm 25@mail.dk

Film Lions – den klassiske prestigekategori i Cannes – er klar med shortlisten, og den er godt nok kort set med danske øjne. Og skuffelsen stikker dybere, mener Ib Borup.

Den i flere sammenhæng største kategori i Cannes Lion, Film Lions, blev ikke nødvendigvis stor for danske bureauer, da shortlisten i dag blev offentliggjort.

Ikke færre end 15 danske bureauer havde tilsammen indsendt 42 arbejder til kategorien, og kun 2 bureauer kom på shortlisten – med to arbejder hver:

  • &Co – Café Noir – Le Train
  • &Co – Carlsberg Sport – Ping Pong Penguin
  • Uncle Grey – Fakta – Self checkout
  • Uncle Grey – Fakta – Beep

Kreativ direktør og partner i Bates Y&R, Ib Borup, havde den spontane kommentar, da listen blev offentliggjort:

“Det er voldsomt lidt, hvad der er kommet på shortlisten. Og ganske skuffende. Men skuffelsen skyldes måske lige så meget, at shortlisten ret præcist udtrykker det niveau, Danmark befinder sig på. Det seneste år har jo ikke ligefrem været et kanonår filmmæssigt.”

Og med til det “sandfærdige billede” hører så også, at de danske nomineringer er fuldt fortjent:

“Carlsberg Sport og pingvinen er nytænkende og fantastisk. Al ære værd. Sidste år fik den bestemt intet forærende, så jeg under den virkelig succes i det videre forløb. Fakta er ikke nytænkende på samme måde, men er unik inden for retail,” siger Ib Borup.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club