Hvad er et digitalbureau – og hvad kan det? Fire bureauer svarer

Peter Engholm,
journalist

Pia Osbæck,
redaktør

Det digitale landskab forandrer sig, og vi er ikke for flove til at spørge om, hvad et digitalbureau laver i 2023. Går de dybt eller bredt, og skal strategien justeres?

Det burde være ligetil: Et digitalbureau leverer digitale ydelser. 

Men det er længe siden, at det var så let. For hvis digitale ydelser var forbeholdt digitalbureauer, hvad tilbyder de øvrige bureauer så? Mediabureauer, reklamebureauer, designbureauer og andre vil med sikkerhed fastslå, at de i udtalt grad også er digitale. 

Så hvad karakteriserer et digitalbureau? Hvilke discipliner tilbyder det?

Og nu hvor vi er i gang: Går man i dybden med sine specialer, eller breder man sig ud?

Fire bureauer har taget sig tiden til at svare:

  • Hello Monday/DEPT – ved Johanne Bruun Rasmussen, medstifter og designer
  • Cognito Digital – ved Olivia Stokholm, CEO og partner
  • Pentia – ved Charlotte Staun Christensson, head of research, experience & design
  • 29X – ved Kim Dolleris, medstifter og digital creative

Kvartetten repræsenterer både det etablerede og relativt nystiftede – Pentia har eksisteret i 25 år og Hello Monday i 17 år, mens 29X er fra 2020 og Cognito Digital er fra 2021. 

Pentias bruttoavance er i Top20 herhjemme, og Hello Monday lige omkring Top30, 29X og Cognito Digital har en faktor 8-9 op til Pentia – begge imidlertid med stejle stigningstakter. 

Pentia er ”et digital og strategisk fullservice konsulenthus”, Hello Monday/DEPT er ”et kreativt studio, som laver digitale (og magiske) ideer, produkter og oplevelser”, 29X er ”et digitalt kreativt studio”, og Cognito Digital er ”et performance marketing bureau”. 

Svaret varierer fra 3 ord til 160 ord, når bureauerne spørges til de discipliner, de tilbyder.

”Lidt af hvert,” lyder svaret fra Kim Dolleris, 29X, og uddyber:

”Vi slår os op på at være fullservice i kraft af vores netværk. Den komplette digitale løsning kan man godt levere på to håndfulde – og evt. henvise videre. Vi er 11 personer i dag og sigter mod at være 29. Når vi er det, kan vi selv levere alt digitalt, undtagen SEO og SEM.”

Også Charlotte Staun Christensson svarer med 3 ord, for Pentia arbejder med trelags-modellen forretning, brugeroplevelse, teknologi. Men hvis alle discipliner regnes med i det store hus, så fylder det de førnævnte 160 ord. Hun sammenfatter: 

”Hvis du kigger på de områder, vi dækker over, så er det strategi, organisationsudvikling, brugerindsigter, design og udvikling.”

Olivia Stokholm, CEO og partner i Cognito Digital. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colourrange

Olivia Stokholm favner Cognito Digitals discipliner i denne sætning: 

“Vi tilbyder SEM, SEO, SoMe, digitale strategier, data compliance, hjælp til at kortlægge de rigtige marketing techstacks, programmatics/display og marketing automation, som alt har det formål at skabe mere salg/leads/omsætning hos den enkelte virksomhed.”

Johanne Bruun Rasmussen kalder det en bred vifte hos Hello Monday/Dept:

”Vi plejer at bundle i 5 kategorier: 1. Digital Experiences – typisk eksplorative oplevelses-websites, der fortæller historier og vækker følelser. 2. Platforme – større, langtidsholdbare websites, der forbinder brands med deres kunder. 3. Branding for den digitale tidsalder, hvor vi kombinerer godt håndværk med digitale dyder. 4. Produktdesign og innovationsprojekter – vi hjælper kunder med at opfinde morgendagens løsninger. 5. Content produktion – inhouse, men også sammen med vores dygtige kollegaer i Dept, hvor vi kan trække på ydelser, vi ikke selv er eksperter i.”

Markedet for digitale bureau-ydelser kan, hvis man er indstillet på at klippe en hæl og hugge en tå, inddeles i disse punkter: 

  • Ux/ui/design
  • Full service
  • E-commerce
  • Performance/SEO/SEM/SoMe
  • Konsulent/strategi
  • Platformsudbydere/udviklingshuse
  • CDP
  • Marketing automation

Og kalder det så på, at man som bureau skal dække det hele, det meste eller på, at man specialiserer sig? Et rungende både-og breder sig blandt bureauerne. Pentia først: 

”Vi har specialister, der kan gå i dybden med det hele. Så vi er faktisk både bredde og dybe. Vi siger ikke bare ‘ja tak og amen’, men spørger altid ’hvorfor’ og udfordrer opdraget, så vi i tæt samarbejde med vores kunder finder frem til den rigtige løsning,” siger Charlotte Staun Christensson og uddyber:

”Mange synes, det er svært at gabe over hele paletten fra digitalt design til teknisk og organisatorisk implementering. Men vi oplever, at det hænger naturligt sammen, når man tager udgangspunkt i de mennesker, hvis adfærd vi skal ændre – med de tiltag vi hjælper vores kunder med at gennemføre.”

Johanne Bruun Rasmussen, medstifter og designer, Hello Monday/Dept

Johanne Bruun Rasmussen siger om tilgangen hos Hello Monday/Dept:

”I dybden med håndværksmæssige ambitioner og med en tilgang til design, der har vist sig at fungere på opgaver fra medicinal-industri over fremtidens transportløsninger og til børne-indhold. Vores overordnede mål har altid været at skabe det, vi har kaldt joyful digital ideas, product and experiences, samtidig med vi har forsøgt at comitte os til at gøre verden bedre én pixel ad gangen. Denne vision kan bruges på et hav af forskellige opgaver.” 

Hvis man udelukkende går i dybden, så bliver man jo vanvittig dygtig til denne ene ting, påpeger Johanne Bruun og tilføjer:

”Her hiver vi ofte super-nørderne ind fra Dept eller vores netværk af freelancere og samarbejdspartnere, når vi har en idé, der kræver noget verdensklasse 3D-rendering, influencer-marketing eller noget tredje. I vores digitale branche er det dog et plus at holde sig i bredden, fordi landskabet konstant ændrer sig. Lige nu er det AI, der ændrer gamet.”

”Bredde-arbejdet er en vigtig del af at opnå succes med sin digitale markedsføring i 2023, konstaterer Olivia Stokholm: 

”Samtidig bestræber vi os på at gå i dybden med hvert produkt og med specialister på hvert sit område. Men at arbejde i siloer i hver sin kanal dur ikke i dag, så alle specialister arbejder i interne teams på hver kunde og deler erfaringer for at skabe en mere holistisk tankegang hos specialisterne til gavn for kunden. Vi har implementeret ‘Digital strategi’ som et særskilt produkt netop for at arbejde holistisk og binde alle kanaler sammen.”

Kim Dolleris, medstifter og digital creative i 29X

Der ligger en krog i at være bred, pointerer Kim Dolleris og uddyber om 29X-tilgangen:

”Fordelen ved at være bred er, at man er den, der ringes op – uanset opgaven. Kunder er blevet gode til at købe specialister, men mange synes fortsat, det er rart kun at skulle holde styr på ét bureau. Vi henviser til andre – ikke kun på SEO og SEM, men også tung backend-udvikling. Og vi kan endnu ikke drifte, hvis noget brænder ned.”

Ændrede strategier

Et digitalt landskab i hastig forandring kunne lægge op til justeringer i strategien. Og det ses i særlig høj grad hos de to yngste bureauer. Kim Dolleris, 29X, først:

”Jeg vil gerne brede mig mere i kreativ retning, så vi kan levere komplette løsninger, inkl. content og mere motion. Vi har det med at levere en tom skal med tanker, og kunden skal fylde content ud. Men vi oplever ofte, at resultatet ikke er så lækkert, som vi gerne så det. Løsningen kunne være en contentpakke, så kunden kun skal stå for 25 pct. Vi laver resten; billeder, content, motion.”

Oliva Stokholm siger om justeringerne hos Cognito Digital: 

”I stedet for udelukkende at have fokus på de enkelte kanaler har vi justeret, så vi tilbyder data compliance og de to førnævnte; digital strategi og en holistisk arbejdstilgang. Rådgivningen har styrket arbejdet med at opnå KPI’erne fordi man i denne branche konstant skal være omstillingsparat – det, der virkede i går, virker måske ikke i morgen.”

Pentia har historisk været et teknologihus, men Charlotte Staun Christensson nuancerer:

”Vores strategi har ændret sig de seneste par år. Strategi og brugeroplevelser er blevet et fokusområde rent strategisk, og det har løftet kundetilfredsheden.”

Hos Hello Monday lyder ordene om strategien: ”Altså – det er meget det samme”. Johanne Bruun Rasmussen siger:

”Den er jo på en måde også bagt ind i vores navn. Vi vil gøre mandagen bedre, både for os selv, for vores kunder og for verden.”