Hvad shortlisten gemte: Skaberen af Oddset-kampagnerne har skiftet bureau

Peter Engholm,
journalist

Oddset er shortlistet ved True Award. Efter 20 år er det Carsten Schiotts sidste arbejde for Oddset, der især er kendt for ”Der er så meget kvinder ikke forstår”. Det var samtidig et farvel til det bureau, han var med til at lancere.

”Der er så meget noobs ikke forstår”.

Payoff’et på eOddset lægger sig i kølvandet på en af de mest prisvindende og anerkendte kampagner fra Danske Licensspil, ”Der er så meget kvinder ikke forstår”, der reelt lavede grin med fodboldens indforståede jargon. Denne gang er det e-sporten, der bliver venskabeligt udstillet.

Kampagnen for eOddset vandt sølv ved seneste Creative Circle Awards og er shortlistet i The True Campaign-kategorien ved denne uges True Award.

Og allerede nu har kampagnen gjort sig bemærket, fordi den markerer afslutningen på et 20-årigt kreativt samarbejde mellem Oddset og Carsten Schiott. Samtidig var kampagnen, der blev skabt i 2020, også det sidste, Carsten Schiott lavede hos Black Rabbit – bureauet, han i sin tid selv var med til at lancere.

”Alt godt har en ende. Og efter 20 år med Oddset og 7 år med Black Rabbit var det på tide at lave noget andet. Jeg plejer at skifte efter 3 år, så det har varet længe med Black Rabbit,” siger Carsten Schiott.

Samarbejdet med Oddset begyndte, da Schiott var kreativ direktør på BBDO, og Oddset fulgte med, da han og fire andre tidligere BBDO-folk gik sammen i Black Rabbit.

Har fået fast job hos Kunde & Co
Med eOddset bindes ikke kun en sløjfe – en stafet bliver umiddelbart givet videre, idet Carsten Schiotts søn, Mikkel Schiott, har været tekstforfatter på kampagnerne. Om Mikkel Schiott fortsætter på bureausiden, er imidlertid ikke givet, for han har siden fået ansættelse hos det danske eSport-organisation, Astralis.

Carsten Schiott selv har også fået anden ansættelse siden eOddset-kampagnerne:

”Jeg skulle lave noget andet. Jeg kunne godt lide Black Rabbits lille størrelse, men netop størrelsen betød, at jeg også skulle lave indsalg og strategi. Jeg ville gerne kunne koncentrere mig om det konceptuelle,” siger Carsten Schiott.

Vejen fra Black Rabbit til det nye bureau har ikke været lang. Det er hos Kunde & Co, der også ejer Black Rabbit, og bureauerne har til huse i de samme bygninger på Østerbro i København.

”Jesper Kunde tilbød mig et fast job med en løs tilknytning – forstået sådan, at jeg ikke har et skrivebord på bureauet. Jeg arbejder som en hest, men jeg bestemmer selv hvorfra og til en vis grad også hvornår. Og jeg arbejder udelukkende med netop det konceptuelle. Det nye regi passer mig perfekt,” siger Carsten Schiott og tilføjer:

”Når jeg er på bureauet, går jeg nogle gange over og hilser på Black Rabbit. Det er hyggeligt, men jeg arbejder der ikke længere.”