En amerikaner fik den ide at lancere en ny tøjlinie under navnet Jesus Surfed. Men det viste sig, at ideen var så god, at andre havde fået den.
Det fortæller Wall Street Jounal.
Tilbage i 2007 havde en italiensk jeans-producent nemlig fået U.S. Patent and Trademark Office’s accept af, at registrere ordet Jesus som et varemærke, der giver eksklusive rettigheder til at sælge tøj under navnet.
Firmaet, Jesus Jeans, har siden kæmpet mod andres anvendelse – dog med en vis finfølelse.
“Hvis nogen – en lille kirke eller måske endda en stor kirke – ønsker at bruge Jesus til at trykke nogle få t-shirts, så er vi ligeglade,” siger Domenico Sindico, der er juridisk rådgiver for BasicNet, som nu ejer Jesus Jeans.
Men bliver det mere kommercielt, så hævder man sin ret.
Det tog sin tid at få varemærket registreret. Første ansøgning blev indgivet i 1999.
Og det er heller ikke gået lige let alle steder. Tyrkiet, Kina, Schweiz, Norge, Australien, Cuba og flere tidligere Sovjet-republikker har afvist at registrere varemærket.
Det samme skete i England. Men i stedet har man fået en EU-registrering igennem.
Firmaet har relanceret Jesus Jeans i Italien under et koncept, hvor man knytter brandet til ideer omkring solidaritet og fred, og planlægger nu at øge sin distribution i USA.
Jesus Jeans blev skabt i 70’erne. Blandt de tidlige reklamer for bukserne var en annonce med en kvindes bagdel og teksten: “He who loves me follows me”.
Kilde: Wall Street Journal