Har man fulgt de danske arbejder i de internationale reklamepriser i løbet af året, så følger der en nærmest betryggende gamle-kendinge følelse med, når man ser de første seks shortlister ved Eurobest 2008.
Festivalen afholdes af Cannes-organisationen i Stockholm, mandag-onsdag, og ud af 78 indsendte danske arbejder er det blevet til shortliste-placeringer til de 21.
&Co og Bianco Footwear tog sig af samtlige 4 danske nomineringer i Print – i sidste uge blev til bronze ved Epica for samme konstellation.
Saatchi & Saatchi fik ved Epica sølv for Parkinsonforeningen i promotions-kategorien, mens samme kampagne er Eurobest-nomineret i Media og i Sales Promotion.
Uncle Grey står for 6 af 21 danske shortlister – og her går Fakta, Axe og WWF igen fra sidste uge.
På samme måde har Scandinavian Designlab bl.a. ved Cannes-festivalen demonstreret shortliste-potentiale med designet for Paristexas.
Kun godt hvert femte arbejde slap gennem nåleøjet til shortlisterne i de første seks kategorier – 847 ud af små 3.979), og på den baggrund klarer dansk kreativitet sig foreløbig godt, med en nominering til mere end hvert fjerde arbejde. Kun i Direct-kategorien udeblev skulderklappene: 7 tilmeldte danske arbejder, men ingen kom videre på shortlisten.
Danske shortlisteplaceringer ved Eurobest 2008
Print:
- &Co – 4 x Bianco Footwear (girls 1, girls 2, boys 1, boys 2)
Outdoor:
- Uncle Grey – 3 x Fakta (puzzle, alphabetical order, long text)
- Saatchi & Saatchi – 2 x Reef n’ beef (cow, chicken)
- Uncle Grey – WWF (Tarzan)
- Uncle Grey – Axe deodorant (1 man vs. 6000 women)
Media
- Uncle Grey – Peugeot (picky hitchhiker)
- Mediacom – TDC (best national gamer)
- Saatchi & Saatchi – Dansk Parkinsonforening (parkinson’s apartment)
- Mediaedge:cia – Scleroseforeningen
Sales promotion
- Saatchi & Saatchi – Dansk Parkinsonforening (parkinson’s apartment)
- Robert/Boisen & Like-minded – Puma (xray: under the skin)
Design
- Scandinavian Designlab – Paristexas
- Scandinavian Designlab – 2 x Nørrebro Theater
- &Co – Chi chi potter gallery