I sandhed de bedste: Alle vinderne fra The True Award 2019

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent på Bureaubiz

20 priser blev uddelt ved The True Award 2019. Bureaubiz bringer dig her den komplette listen over dem, der hev en statuette med hjem. Bliv inspireret eller misundelig – de vindende kampagner er…

Fredag aften, den 1. november, var 400 feststemte branchefolk samlet i Langelinie Pavillonen til dette års The True Award.

En nytiltrådt direktør, Jørgen Ramskov, bød gæsterne velkommen – efter kun 18 timer i jobbet – mens komikeren Anders Lund Madsen optrådte som aftenens vært.

The True Award afvikles hvert år for at hylde reklamebranchens bedste arbejde. Dette års awardshow var især domineret af to bureauer: & Co. / NoA og No Sleep + Uitch Iscratch. Førstnævnte vandt Årets Bureau, mens sidstnævnte vandt for Årets Film.

Årets Film – Voiceless Women, til venstre, og Årets Producent, New Land, til højre.

The True Award er den eneste prisuddeling i Danmark, der udelukkende er fokuseret på reklamefilm. Det er Producentforeningen, der arrangerer The True Award. Og det sker i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation samt Dansk Annoncørforening.

Voiceless Women – No sleep, Uitch Iscratch

New Lives – Voiceless Women from Uitch Iscratch on Vimeo.

Annoncør: NEWLIVES; bureau: No Sleep, Uitch Iscratch; producer: Jacob Salling, Kate Kagawa; art director: Martin Nørgaard Furze og instruktør: Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen

The True Award 2019 blev en prisregn for non-profit-filmen Voiceless Women. Ikke bare fik de titlen som Årets Film, men vandt også guld i kategorierne Bedste Film / Long, Bedste Instruktion, Bedste Foto og Bedste Sound Design. Men hvorfor var der guldregn over Voiceless Women? Creative producer Jacob Salling fra produktionsselskabet Uitch Iscratch mener selv det bl.a. skyldes filmens kompromisløse formsprog:

“Som oplysningsfilm er den radikalt anderledes. Vi har brugt greb der er meget grænseoverskridende i et filmisk og kunstnerisk univers. Det har kun kan lade sig gøre med en kunde som New Lives, der har været så modig og tillidsfuld undervejs.. Vi er alle meget stolte over at blive anerkendt for det hårde arbejde, der er lagt i projektet, og vores forhåbning er, at det kan give mere fokus på området – for det fortjener det!”


Fodbold – Agency Spring


Annoncør: OK; bureau: Agency Spring; producent: M2 Film; producer: Jan P, Jonas Bjarnøe; art director: Mads Mikkelsen; tekstforfatter: Michael Paterson og instruktør: Klaus Spendser.

Bedste film / short gik til Agency Spring med deres kampagnefilm Fodbold. 


Tal om din økonomi – The Unicorn

Annoncør: Forbrugerrådet Tænk, TrygFonden; bureau: The Unicorn; producent: New Land, Bacon, The Unicorn; producer: Benjamin Muasya, Laura Valentiner-Bohse, Birgitte Rask, Sandra Heavey; art director: Thomas Pries; tekstforfatter: Peter Metcalfe og instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen, Cecilie Mcnair, Anders Walter

Tal om din økonomi vandt for Årets Bedste Filmkampagne / Long. De vandt med deres tre kampagnefilm: Venskabet, Den Anden Side og Alene.

Deres idé bag projektet var at sætte ord på, hvad det ville sige følelsesmæssigt at have dårlig økonomi. De ville med projektet bryde et tabu, så folk fik lyst til at tale om deres økonomi, ”når de var ude og skide,” fortæller Thomas Pries, CEO og kreativ direktør fra The Unicorn.

Han fortæller også, at det efterhånden er blevet trendy at være kort på nettet. Alt skal formuleres hurtigt og ud i en fart. Det mener han ikke, at man kan gøre, når det gælder om at lave kvalitet. ”For at få folk til at handle, må man ind på huden af folk”, forklarer Thomas Pries.

The Unicorn vil have folk til reagere og tage første skridt: netop at tale om deres økonomi. For at opnå det kræver det en længere kampagne.

Tal om din økonomi har fået over 100.000 mennesker til at reagere – og kampagnen har i den grad fået sat gang i en samtale om økonomi, fortæller Thomas Pries.


The Message – & Co. / NoA


Annoncør: Interflora; bureau: & Co. / NoA; producent: Bacon; producer: Samuel Cantor, Stevan Stoltz-Andersen; art director: Peter Strange Echwald; tekstforfatter: Tue Rossel og instruktør: Martin Werner

The Message for Interflora – skabt af & Co. / NoA og Bacon vandt Bedste Filmkampagne / Short


Kå – Stjerner, feat. Bette & Fraads


Annoncør: Mathias Bjerre Management: Glass Management; producent: Roasted Horse, New Land; producer: Bertil Vorre, John O’Power og instruktør: Bertil Vorre.

Bedste Musikvideo gik til Kå fra Stjerner, feat. Bette & Fraads – skabt af Roasted Horse og New Land.


The Lift – & Co. / NoA


Annoncør: Bianco Footwear; bureau: & Co. / NoA; producent: New Land; producer: Thor Brammer Jacobsen, Anne-Mette Lund; art director: Lea Flodgaard, Kartrine Winblad; tekstforfatter: Mathias Trads og instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen

En anden kampagne, der flottede sig med priser var The Lift for Bianco Footwear – skabt & Co. / NoA og New Land. Den vandt guld i kategorien Bedste Entertainment Film. Og løb også med Bedste Klip (Carla Luffe) og Bedste Original Musik (Anders Singh Vesterdahl).


Pølsepresser du?


Annoncør: Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden; producent: Gobsmack Productions; producer: Christina Bostofte Erritzøe; art director: Frederik Voetmann, Niklas Hultquist, Philip Bock, Theis Kildetoft og instruktør: Nikolaj Lie Kaas. 

Pølsepresser du? for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden vandt i kategorien Bedste Entertainment Kampagne.


Welcome Listeners – & Co. / NoA


Annoncør: Hi-Fi Klubben; bureau: & Co. / NoA; producent: Bacon og production/set designer: Serban Porupca.

Welcome Listernes for Hi-Fi Klubben, skabt af & Co. / NoA og Bacon, vandt i kategorien Bedste Production Design.  


Legacy – Uncle Grey 


Annoncør: Carlsberg; bureau: Uncle Grey; producent: Thirsty og VFX/3D artist: Mikael Balle VFX, TGBVFX

Legacy for Carlsberg, skabt af Uncle Grey og Thirsty, løb med prisen Bedste VFX / 3D.


Alt Det Vi Deler – TV 2 Creative


Annoncør: TV 2; bureau: TV 2 Creative og producent: TV 2, New Land.

Norstats Publikumspris gik til TV 2 Creative med Alt Det Vi Deler.

Om det fortæller Jacob Weinreich, marketingdirektør på TV 2: “Netop ‘Norstats Publikumspris’ er den, som vi som TV 2 helst vil vinde. Her er det danskerne og ikke en jury, der har udpeget deres favorit. Vi gør os hver eneste dag umage for at lave indhold til hele Danmark, så det gør os oprigtigt glade og stolte at løbe med lige præcis den pris”.

“Alt Det Vi Deler er en film, du kan mærke. Den sidder i kroppen på dig. Vi har arbejdet med one-take, ingen skuespillere og altså bare danskere, der har en fælles historie uden at vide det. Det er smukt. Når der bliver knyttet ord på, som ‘filmen giver os tro på fremtiden’ – så er vi jo ved at revne af stolthed”, siger Jacob Weinreich.


Årets Annoncør: Newlives.

Årets Bureau: & Co. / NoA

Årets Producent: New Land.

The True Talent 2019: Samuel Cantor fra Bacon (Indstillet af Mette Jermiin).