Af Peter Engholm 25@mail.dk

En kvartet fra Saatchi & Saatchi var 8 timer og 20 min. om at nå frem for at modtage deres guldløve i Radio-kategorien i Cannes – hvis bare de havde været 8 timer og 17 min. om det …

“I har vundet en guldløve”.

Den bedste start på en historie, der sidenhen gik galt.

Tirsdag kl. 11.00 fik adm. dir. i Saatchi & Saatchi, Thomas Falck, beskeden om, at et af bureauets Sprite Zero radio-spots havde vundet en guldløve i Cannes. Sammen med kreativ direktør, Simon Wooller, og de to kreative Lasse Hinke og Rasmus Petersen tumlede han ud af bureauet for at være i Grande Auditorium i Cannes senest kl. 19.30.

TV 2 Mediaforum beretter om en rejse, der tidsmæssigt skred hver gang, hver eneste gang, at der var mulighed for det – flyforsinkelser, gate-ændringer, taxa-kø og myldretids-trafik. Trods benspændene formåede Saatchi-banden på nærmest naturstridig vis at være i auditoriet kl. 19.25. Men lige meget hjalp det – konferencerien havde få min. forinden, forgæves, kaldt Saatchi på scenen for at modtage guld.

“Lasse spurgte en pige på en af sæderne, om der har været noget med Sprite Zero? Joeh, det har vist lige været der. Og det er vist nærmest aldrig sket før, at en guldvinder – eller en repræsentant – ikke kommer på scenen for at modtage løven,” siger Thomas Falck og uddyber den bitre timing:

“Vi fik at vide, at vi skulle være der mellem 19.30 og 20.00, men vi vandt i kategorien non-alcoholic, og den var desværre en af aftenens første kategorier, lige efter alcoholic”.

Jeres kampagne for Sprite Zero har vundet priser i flere kategorier – men ikke logistik …

“Ha-ha. Vi blev ringet op af en journalist kl. 11, men juryen har jo vidst det siden aftenen i forvejen. Hvis bare vi havde fået det at vide på det tidspunkt …”, funderer Thomas Falck.

Det har ellers givet mere presseomtale ikke at dukke op, end hvis I havde fået hyldesten på scenen …

“Ja, det havde lige lovlig rock’n’roll-agtigt at planlægge det sådan. Men det er virkelig ret surt. Det er synd for teamet ikke at høre publikums reaktion på spottet og modtage hyldesten. Hvis vi vinder igen, så lover vi at være på scenen”, siger Thomas Falck.

Redefinerede I så begrebet antiklimaks?

“Der var en Saatchi-fest næste aften, som vi tog med. Awards er vigtige for os – vi ser det som udtryk for innovation og vitalitet. Samtidig er vi også udnævnt som light house i netværket, og derfor er også vigtigt, at det er os, der leverer. Vi var – på det tidspunkt – de eneste i Saatchi-netværket i Europa, Mellemøsten og Afrika, der havde vundet Cannes-guld,” siger Thomas Falck.

TV 2 Mediaforum har et klip med seancen, hvor Saatchi & Saatchis spot afspilles, og teamet kaldes på scenen.

“Well, ship it off … “, som konferencieren siger og går videre til næste vinder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club