Hybrid-butikker på vej

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Nye online/offline butikker kan være på vej, hvor man ser tøjet i butikken, men køber på nettet. Bestseller har åbnet sådan en butik i Aarhus.

Efter at have været lidt bagud på nettet, har Bestseller fornylig fået alle sine 10 brands i webshoppen og nu etablerer tøjvirksomheden endvidere en online/offline-butik i Aarhus til deres Vero Moda-brand.

Ideen er, ifølge Vero Modas retail director, Henrik Mathiesen, at kunderne kan røre – men ikke prøve – produkterne og derefter bestille varen på nettet – eventuelt på de pc’er, der er opstillet i butikken.

Ved kun at have nogle enkelte størrelser, men til gengæld alle produkter, kan Bestseller vise hele kollektionen på 100 kvadratmeter, hvor det ville kræve en butik på 4.000 kvadratmeter, hvis alle størrelser og farver skulle præsenteres.

Henrik Matthiesen vurderer, at en online-/offline butik vil kunne etableres steder, hvor der ikke nødvendigvis er kundeunderlag til en rigtig butik og derigennem skabe kontakt til nye kunder.

Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) mener, at der vil komme endnu flere af den type hybrid butikker:

“Konceptet er slet ikke ukendt, men det er rigtig spændende, og vi har slet ikke set det sidste endnu. Der er mange muligheder, så forskellige virksomheder kan vælge en model tilpasset egne kunders ønsker. Derfor tror jeg, at rigtig mange vil kunne bruge hybrider mellem den fysiske butik og distancehandel”.

Samtidig påpeger han også, at fordelen ved nethandel er, at forbrugeren i modsætning til køb i en butik har ekstra sikkerhed i form af 14 dages fortrydelsesret (Børsen, p. 12).