Det er ikke kun i Danmark, at planerne om at udlåne den lille havfrue til Expo 2010 i Shanghai har skabt stor opmærksomhed. Også i Kina har havfruen gjort den danske pavillon til en af de mest omtalte.
2+1 Idébureau står bag ideen, og bureauet har i kølvandet på Expo-projektet fået så meget opmærksomhed, at det har kastet både danske og kinesiske kunder af sig. Derfor har man den 1. marts åbnet 2+1 Shanghai under ledelse af partner og kreativ direktør Mike Lippert.
“EXPO-projektet og ikke mindst havfruen har virkelig været en døråbner i Kina. Havfruen har skabt opmærksomhed omkring Danmark, men har også for os som bureau haft stor betydning. Vi har simpelthen fået en indgang til kineserne, som vi ellers kun kunne have drømt om,” fortæller Mike Lippert.
2+1 har bl.a. udviklet koncept, design og indretning for “Nordic Lighthouse”, der er en fælles nordisk hus på over 5000 kvm for promovering af design og livsstil. Og for nylig er en af de førende statsejede mediehuse i megabyen Shanghai blevet landet som kunde.
“Når vi rykker til Kina er det selvfølgelig fordi vi ser et potentiale for at få kinesiske kunder, men samtidig fokuserer vi også meget på at hjælpe danske virksomheder og organisationer, der gerne vil ind på det kinesiske marked. Med vores kontor i Shanghai kan vi tilbyde en tilstedeværelse og et lokalkendskab, som få andre danske bureauer kan matche,” siger Mike Lippert.