IAA-priser til Aros og Jasper & Co

Peter Engholm
25@mail.dk

Aros lavede en anti-fedme kampagne i en juletid, og Jasper er gået fra fyret over nystartet til prisvinder med ”Tænk før du råber”.

IAA Chapter Denmark uddeler hvert år Columbus Ægget, der både priser og hædrer kreative og resultatgivende public service kampagner.

I år havde IAA Prisen 20 års-jubilæum, og der var blevet indsendt i to kategorier, landsdækkende aktiviteter og okale aktiviteter. I begge kategorier deltager ikke-kommercielle kampagner, altså kampagner, “der tjener det almenes vel”, uanset om sponsorerne er offentlige eller private institutioner/firmaer.

Kampagnerne skal have været gennemført inden for de sidste to år, så det kan udfordre hukommelsen for flere. Heldigvis kan Bureaubiz hjælpe, for alle fire kampagner, der enten vandt eller fik hædrende omtale, er blevet omtalt i disse spalter.


National kampagne:

Vinder: “


En lettere barndom

” af Aros Kommunikation for Sundhedsstyrelsen.

Aros skulle i juletid overbevise forældre til overvægtige børn i alderen 4-6 år om at undgå usund kost og dyrke motion. Men kunne man overbevise i netop denne tid, var projektet godt på vej, lød det dengang fra bureauet.


Hædrende omtale: “


Hvid zone

” af Bindslev A/S for Undervisningsministeriet, Danske Regioner m.fl.

Dette var samarbejdets kunst: 8 ministerier/foreninger/sammenslutninger stod bag kampagnen, der skulle gøre opmærksom på 3 fag-uddannelser – og bistået af 1 webbureau og en række underleverandører.


Lokal kampagne:


Vinder: “


Tænk før du råber

” af Jasper & Co for Region Midtjylland, Midttrafik og Århus Kommune.

Bag Jasper & Co står Tine Jasper, der blev fyret hos Advance i finanskrisens begyndelse – og begyndte for sig selv. Hun er eneste faste medarbejder i Jasper & Co, og Co’et står for de teams, hun sammensætter til den enkelte opgave.


Hædrende omtale: “


Brug cykelhjelm fordi vi elsker dig

” af SHRPA for Aalborg Kommune.

Shrpas film med krammende politibetjente blev vist over 500.000 gange på YouTube og kommenteret af 2.200 bloggere. Dét banede vejen for en national omtale af det regionale projekt.

IAA-prisens jury bestod af:

  • Koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media
  • Adm. direktør Merete Eldrup, Mediekoncernen TV 2|DANMARK A/S
  • Ledende chefredaktør Poul Madsen, Ekstrabladet
  • Professor Anker Brink Lund Copenhagen Business School
  • Marketingdirektør Christian Bjerring, TrygVesta Forsikring A/S
  • Kontorchef Morten Ellegaard IT-og Telestyrelsen
  • Direktør Donald Nekman DNCC og rektor for IAA Uddannelsen
  • Adm. dir. Asger Nielsen MEGAFON og ansvarlig for IAA Prisen