IAA-priser til to bureauer og Morgenthaler

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kampagne mod børnevold vandt årets IAA-pris. Børnene var i det hele taget i fokus i kampagnerne, der blev hædret. Aarhus-bureau vandt den lokale pris.

Børnene var i fokus, da årets IAA priser blev uddelt fredag formiddag.

Kampagnen: ’Har du været vidne til vold mod børn?’ vandt prisen for bedste nationale kampagne. Bag den står instruktøren Anders Morgenthaler og Copenhagen Bombay, der for opdragsgiveren Danner, blandt andet har lavet to video’er med skuespillerne Ghita Nørby og Jesper Christensen. 

Donald Nekmann, der er medlem af dommerkomiteen og rektor for IAA-uddannelsen, siger om kampagnen:

“Den har især en god kreativ løsning på filmen, der rammer både hjerne og hjerte og på en meget elegant måde præsenterer problemet om børnevold”.

Bedste lokale kampagne gik til Aros Kommunikation og Skanderborg Kommune for kampagnen: ’De ualmindelige’, som havde til formål at  få biltrafikken omkring skolerne til at falde med mindst 10 procent.

IAA Chapter Denmark, der siden 1979 har uddelt IAA Prisen til kreative og resultatgivende public service kampagner, uddelte endvidere hædrende omtale til to kampagner.

Den ene var Mareng De Luxe, der høstede hæder for kampagnen Earth Hour/Sluk lyset for WWF Verdensnaturfonden og Codan Forsikring.

Den anden hæder gik til tekstforfatter Lene Rohde og Art Director Mark Gerber. Lene Rohde havde taget initiativ til kampagnen ’Pigernes stemme’ for Plan Danmark, hvor hun indsamlede omkring 60.000 kr. til fordel for udsatte piger i Afrika, som kulminerede med et besøg i Afrika og en bestigning af Kilimanjaro.   

Dommerkomiteen bestod af:

Ledende chefredaktør Poul Madsen, Ekstrabladet
Koncernmarketingdirektør Mark Hammerich, Berlingske Media
Nyhedschef Michael Dyrby TV 2 Danmark 
Adm. direktør, Michael Raffnsøe, Huset Markedsføring
Souschef,  Louise Palludan Kampmann , Økonomistyrelsen i Finansministeriet
Direktør Donald Nekman DNCC og rektor for IAA Uddannelserne
Adm. dir. Asger Nielsen Megafon og ansvarlig for IAA Prisen

Kampagnepræsentationerne kan ses her:

Har du været vidne til vold mod børn?

De ualmindelige

Earth Hour/Sluk lyset

Pigernes stemme