IBMs nye marketingdirektør skal også være kommunikationschef

Peter Engholm
25@mail.dk

Ny mand i ny stilling: Finn Christensen er tiltrådt som marketing- og kommunikationsdirektør i IBM Danmark – i øvrigt med øget tryk på Danmark, snarere end Norden og Europa.

“Vi skal tænke helheden ind, når budskabet skal ud, uanset om det sker internt eller eksternt,” siger Finn Christensen, nyudnævnt marketing- og kommunikationsdirektør i IBM Danmark.

Koncernen vil styrke sin markedskommunikation og har derfor ændret sin tilgang til marketing og kommunikation – ved at slå funktionerne sammen. Det sker på globalt plan, og udspringet var tilsvarende bredt.

“Den nye tilgang kom op på baggrund af jamsession på IBMs intranet, hvor en masse medarbejdere – fra bl.a. marketing, salg og kommunikation – kom med forslag og indsigt,” siger Finn Christensen, der kommer fra en stilling som marketing director for IBM North & East Europe. Før da var han nordic marketing manager i koncernen, og i 2003 og 2004 var han i Maersk Data – med ansvar for netop marketing og kommunikation.

Hvis øvelsen består i at forene marketing og kommunikation, hvorfor så ikke bare øge engagementet med sit PR-bureau?

“Fordi det drejer sig om at tænke på tværs, fordi vi ikke nødvendigvis ændrer vores kommunikation udadtil, men tænker alle kanaler med, før vi går ud med vores budskaber. Vi sælger stadig hardware og software, men især services, der stikker dybere – det kræver en mere helstøbt approach til markedet. Vi må i disse krisetider heller ikke glemme, at vores samlede indsats kan blive større ved at tænke på tværs,” siger Finn Christensen, der ikke forestiller sig ændringer i virksomhedens bureaurelationer, der er Ogilvy & Mather og Text100 på hhv. reklame og PR.

Selv om det er et globalt IBM-anliggende at slå marketing og kommunikation sammen, så følger der med fusionen en styrkelse af landeorganisationerne.

“Vi har tidligere haft store organisationer på europæisk og nordisk niveau, men forretning laves lokalt, så vi styrker de enkelte landes organisation. Vi vil fortsat have vores styrke i et kæmpe apparat i baglandet – i form af enablement, altså værktøjer, rammeværk og tværgående udvikling. Og hvis den indsigt skal gøre gældende, så skal vi i IBM Danmark være helt obs på markedsmekanismerne herhjemme. Der vil naturligvis stadig være elementer på tværs af landene, men for at støtte salg og tendenser, er det vigtigt at forstå, at stemmen i markedet er lokal,” siger Finn Christensen.