Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En sang og musikvideo med musikeren Icekiid skal få flere unge drenge til at tænke over deres adfærd på DSB's togstationer. Drum CPH er bureauet bag kampagnen. Se filmen her.

DSB x Icekiid lyder måske ikke umiddelbart som opskriften på et hit. Det er ikke desto mindre forhåbningen bag et nyt samarbejde, der skal få flere unge til at tænke over deres adfærd på togstationer. Drum CPH er kreativt bureau bag kampagnen, der har samme navn som sangen: ‘Aldrig Glemt’.

Claus Andersen, der er direktør for Drum CPH, siger i en pressemeddelelse, at man med kampagnen håber at kunne “komme om bag paraderne og igennem bullshit-filteret” på de unge. Han uddyber: 

”Vores erfaring siger, at holdnings- og adfærdsændrende kampagner til den unge målgruppe skal tænkes på anden måde end det traditionelt har været tilfældet. Løftede pegefingre fungerer ikke. Derfor har det været vigtigt for os at lave en kampagne, hvor de unge kan genkende sig selv.”

Det utraditionelle samarbejde er en del af en længerevarende sikkerhedskampagne fra DSB, der skal forebygge ulykker. Den retter sig særligt mod unge drenge mellem 15 og 17, der udgør en stor andel i statistikken over personer, som er involveret i ulykker omkring togspor.

Her nævnes ‘kådhed, fuldskab og ubetænksomhed’ som kilder til, at unge drenge havner i DSB’s statistik over personer, der kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i togtrafikken. Sikkerhedschef i DSB, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, siger i pressemeddelelsen, at problemet er en stigende udfordring for DSB. 

“Det er en gruppe, der er svær at trænge igennem til – og vi vil gerne passe på dem. Derfor har vi måttet tænke anderledes,” siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen. 

Den anderledes tænkning er møntet ud i valget af Icekiid, der skal vække de unge og få dem til at reflektere over, hvor fatalt det kan være med ét øjebliks ubetænksomhed. I sangen folder han DSB’s kampagnebudskab ud, der lyder: ”Livet på kanten er farligt. Bliv på perronen.”

Udover musikvideoen, der er tilgængelig på sociale medier, vil Icekiid spille sangen ved sine kommende koncerter. Her vil der også blive solgt en specialdesignet DSB x Icekiid-sweatshirt i limited edition med budskabet og kampagnen.

Der er desuden udgivet en video med Icekiid, der fortæller om samarbejdet med DSB– og farerne ved at glemme hovedet, når man færdes på perronen. 

Sangen er skrevet af Icekiid og produceret af Sony Music. Musikvideoen er instrueret af Sandra Winther og produceret af New Land. OMD er mediebureau på kampagnen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club