Ikea gransker bureau-relationer for 3 mia. kr.

Peter Engholm
25@mail.dk

En række bureauer håndterer til sammen det globale media-budget hos Ikea, der nu har indledt en lang proces, der skal sikre ”de bedste arbejdsrelationer til de bedste bureaupartnere”.

Hele Ikeas globale media-budget er nu ved at blive gået igennem. Og når man nu er nr. 66 på AdAges liste over klodens største annoncører, er det ikke noget bette budget: 444 mio. dollars, svarende til 3,172 mia. kr., hvis du skulle købe de mange dollar hos Forex.

MEC er Ikeas mediabureau i USA, mens Vizeum håndterer UK-budgettet. Her var Ikea sidst forbi med tættekammen i 2009. Ved dén lejlighed genvandt MEC kunden, mens Vizeum vippede MediaCom af pinden.

Det globale media-budget er spredt på en række bureauer, fordelt på 5 kæder og 3 kontinenter – bl.a. vandt Vizeum for et halvt år siden Ikea-budgetterne i både Singapore, Thailand og Malaysia, efter at have vundet Korea et år tidligere, beretter AdAge.

I Danmark har Ikea i en årrække arbejdet sammen med Mediacom.

ID Comms er konsulenten på opgaven, ganske som det var tilfældet i 2009, hvor processen varede i seks måneder.

Ikea bekræfter arbejdet med bl.a. disse ord:

As part of our commitment to the ongoing improvement of our media and marketing governance, Ikea periodically evaluates all marketing service suppliers to ensure we maintain the best working relationships with the best agency partners.

Ikeas reklamebureauer er ikke omfattet af det store serviceeftersyn. Også her arbejder Ikea sammen med en række forskellige bureauer; AdAge fremhæver Ogilvy & Mather New York, BBH Singapore, Buzzman Paris, Mother London samt Forsman & Bodenfors og ÅkestamHolst.