Bruttoavancen er faktisk steget ganske pænt hos In2media. Problemet er, at omkostningerne er steget meget mere, og det kan aflæses på bundlinjen.
Årsagen er et stort investerings-tempo.
“Vores ambition er at udvide forretningen og satse på nogle nye spor, som vi mener, der skal til,” siger adm. dir. Andreas B. Iversen og fortæller, at der er tre hovedspor for investeringerne:
“Kunderne er på en strategisk vandring, hvor det digitale kommer dybere og dybere ind i hele forretningen. Her har vi investeret i kompetencer inden for rådgivning og eksekvering af digitale strategier. I relation hertil har vi også ønsket at opruste på at kunne være med til at forme produkter og services, og det stiller krav til dybden af vores kompetencer.”
Andreas B. Iversen nævner som eksempel MobilePay og services inden for uddannelses-sektoren. Herudover har bureauet også investeret i udvikling af egne nye værktøjer.
“Man kan selvfølgelig diskutere, om tempoet har været for højt. Vi er helt klart ikke tilfredse med vores bundlinje, og vi skal tjene flere penge i de kommende år. Men man må også erkende, at beslutningsgangene inden for mange nye områder er lange – nogen gange rammer du præcist med nye initiativer – andre gange tager det længere tid. Vi synes klart, at vi er landet på benene og har gode forventninger,” siger Andreas B. Iversen.
Også datterselskabet Insilico, der forrige regnskab voksede markant, har været i gang med betydelige investeringer – men er mere end In2media blevet ramt af, at aktiviteten ikke er fulgt med i første omgang.
“Insilico er gået fra at være en lille spiller med mindre projekter til nu en helt anden skala. Men det ser rigtig fornuftigt ud nu,” siger Andreas B. Iversen.
Endelig ejer In2media en del af Content CPH, som også måtte notere et lidt mere magert år. Til gengæld kunne man hos Content glæde sig over at have været med på et innovativt Nik & Jay projekt, der blev belønnet ved Danish Music Award fornylig.
Og nu vi er ved awards – så har In2media netop opnået en FWA for Danske Banks MobilePay.
Nøgletal for In2media
- Bruttoavance 39,621 mio. kr. +9,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 761.942 kr. -11,7 pct.
- Lønandel 78,7 (68)
- Resultat af primær drift +2,41 mio. kr. -60,6 pct.
Nøgletal for Insilico
- Bruttoavance 4,2 mio. kr. +2,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 466.667 kr. -31,7 pct.
- Lønandel 103,6 (69,1)
- Resultat af primær drift -0,873 mio. kr. (+0,601 mio. året før)
Bruttoavance er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Content CPH
- Bruttoavance 7,694 mio. kr. -11,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 694.90 kr. -19,2 pct.
- Lønandel 74,7 (60,3)
- Resultat af primær drift +0,054 mio. kr. -97,4 pct.
Forrige regnskabsår var kun et halvårsregnskab. Her er bruttoavancen estimeret for helåret.