”Ind i mellem skal man turde miste jordforbindelsen”

Peter Engholm
25@mail.dk

Volkswagens marketingchef deltog i GroupM’s store What’s Next-konference, og han betoner vigtigheden af ind imellem at beskæftige sig med noget, hvor man ikke præcist ved, hvad det fører til.

GroupM’s What’s Next-konference tog sine 700 deltagere op i de højere luftlag torsdag og fredag i sidste uge i Terminal 1 i Københavns Nordhavn.

Ikke deroppe, hvor der på sidstedagen angiveligt var solformørkelse, men anskuet teknologisk.

For konferencens input lå et sted mellem lige-rundt-om-hjørnet og til det-kommer-måske-nok-inden-så-længe.

Men selv om man ikke nødvendigvis får tre konkrete tiltag med hjem til mødet mandag morgen på jobbet, så bør man bruge tiden alligvel.

Det mener Michael Stein, der de seneste to år har været marketingchef hos Volkswagen i Danmark, og som deltog i What’s Next.

”Vi skal turde miste jordforbindelsen ind i mellem. Det inspirerer os – og inspirationen kan vi tage med os videre. Ikke nødvendigvis noget konkret her-og-nu, men ting vi senere hen kan prøve af på det teknologiske felt. Bilerne er én ting, men jeg tænker også på andre felter. Det kan godt være, at vi ikke kender resultatet på forhånd, når vi forsøger os – men det skal ikke forhindre os i at prøve,” siger Michael Stein.

Det kan lyde modigt i en tid, hvor marketingchefers indsats bliver stadig mere detaljeret målt og bedømt. Men netop herhjemme er eventyrlysten og lysten til at prøve nye ting af, noget som brugerne – og dermed kunderne og kunderne-in-spe – deler med Volkswagens marketingchef:

”Danmark er et ideelt marked til at teste det nye, for danskerne er teknologisk modne. Vi er nok et for lille et marked til start-ups – altså til at Danmark alene skulle være målet for nye tiltag. Men hvis vores afsæt er at skabe relevans for vores brugere, så bør vi ikke være bange for at prøve nye ting af,” siger Michael Stein.

Modet skal også ses i, at kulturen inden for Michael Steins virke ikke just er chancebetonet:

”Jeg er tæt knyttet til en koncern syd for grænsen, hvor man bestemt ikke gør noget, uden at der er en plan for det. Og når man kaster sig ud på nyt territorium, kender man ikke resultatet på forhånd.”

Men er det Volkswagen, der holder dig tilbage?

”Nej, det er snarere, at det kan være svært at prøve det nye af på egen hånd – svært, hvad angår overblikket over mulighederne og ressourcerne. Derfor vil det være godt, hvis man er flere, der går sammen,” siger Michael Stein.

Og til dette formål peger han på bureauerne – i første omgang arrangørerne af What’s Next:

”Det er faktisk lidt modigt af GroupM at præsentere det nyeste nye – for det øger mine forventninger … også hvad angår bureauernes evne til at sætte mig sammen med andre, der har samme indstilling som mig,” siger Michael Stein.