Influencerbureauer på vej mod overskud

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Influencermarketing-bureauer er en underskudsforretning i hele Skandinavien, lyder det fra Represented by Bloggers Delight. Bureauets adm. dir. forudser dog vækst i hele branchen.

Hvis man har været et bureau med speciale i influencermarketing i Norden de seneste år, så har man sandsynligvis haft underskud.

Sådan lyder det fra Represented by Bloggers Delight, der selv har kigget på influencerbureauers regnskaber i årene 2018 og 2020. I Danmark har de kigget på 23 regnskaber, i Norge 8 og 12 i Sverige. Lægger man resultaterne sammen, giver det samlet et underskud i branchen, viser opgørelsen.

Represented by Bloggers Delight har selv haft positive resultater siden 2011 – men havde også selv underskud i 2020, hvor corona betød, at ”annoncørerne skulle finde ud af, hvad der var op og ned,” og derfor holdt igen med marketingkronerne, siger adm. direktør Henrik Akselbo.


Opgørelsen er lavet af Represented by Bloggers Delight

Grunden til, at man har lavet opgørelserne, er for at få et overblik, siger Henrik Akselbo.

”Det er et meget fragmenteret marked, hvor der hele tiden kommer nye aktører. Vi har lavet de her opgørelser for at kunne danne os et overblik over branchen. Det fortæller historien om, hvor etableret en spiller man skal være, hvis man vil overleve som pure player på det her marked,” siger han, som repræsenterer Danmarks angiveligt største og ældste influencermarketing-bureau.

Han fortsætter:

”Det er selvfølgelig ikke holdbart, at branchen ikke har kunnet lave overskud. Det kan pege på noget konsolidering. Det kan være, der kommer en bølge af det ovenpå den vækst, vi oplever i branchen i øjeblikket. Mange bureauer har i hvert fald fået medarbejdere med influencer i titlen de seneste to år, og jeg tror på, at det bliver en fast del på i hvert fald mediebureauerne. Konkurrencen på området er øget markant.”

Et varigt løft
”Virksomheder, der ikke har været født digitale, har pludselig skullet accelerere. Nogle er blevet presset ud på nye territorier. Desuden er priserne på Facebook-annoncering steget, så vi er i endnu højere grad end før et alternativ. Det har givet os luft under vingerne, og man kan vel godt formode, at corona indirekte har givet influencermarketing-branchen et varigt løft ”


Henrik Akselbo

Det baserer han bl.a. på, at gennemsnitsordren hos Represented by Bloggers Delight er vokset med 28 pct. det seneste år. Samtidig viser 2021-regnskabet et overskud på godt 1,5 mio. efter skat – ud af en bruttofortjeneste på godt 10 mio. kr.

Selvom Instagram stadig er den klart største platform for bureauet, så skal væksten også ses i lyset af, at annoncørerne rykker ud på mange nye platforme, mener Henrik Akselbo.

”Tendensen er, at yngre marketingfolk er mindre skeptiske overfor influencere. Mange skal prøve det af og dyppe tæerne i det – så oplever de, at det ikke var så farligt og skruer op året efter”, siger han og fortsætter:

”Jeg oplever, at problemet med manglende tillid til influencere bliver mindre og mindre år for år. Folk får erfaringer med det. Tidligere har det nok været overskrifter fra en influencer, der har kvajet sig, der har givet branchen et dårligt ry. Men folk, der arbejder med det, ved godt, at mindst 99 pct. af tilfældene er en succes, og at influencere er en almindelige marketingform som alt muligt andet.”