Influencers: Big business og autenticitet

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Influencer marketing er en stadigt voksende trend, men hvad siger nogle af de store spillere til den autenticitetsproblematik, der bliver skrevet om i medierne lige nu? Bureaubiz har kontaktet Bloggers Delight, Gonzo Media og Forbrugerrådet Tænk for at høre deres tanker herom.

Med projektet “Stjerner til salg” sætter DR i øjeblikket fokus på den kommercielle del af de sociale medier: influencer marketing.

Her kastes der blandt andet et blik på problematikken om, hvordan markedsføringen kan virke skjult og forceret, når de unge influencers får penge for at rose et produkt.

Hos Jakob Steenstrup, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk, vækker den usynlige overgang – hvor en anbefaling bliver til reklame – bekymring, da han mener, at det er svært for forbrugerne at gennemskue:

”Paraderne er længere nede når man har med f.eks. en blogger at gøre, og det kan skabe en udfordring for modtageren. Hvornår har jeg at gøre med en helt personlig anbefaling, og hvornår har jeg indirekte med en virksomhed at gøre?” siger Jakob Steenstrup til Bureaubiz.

Han fortsætter:

”Det primære ansvar for, at reglerne bliver overholdt, ligger hos den professionelle virksomhed. Man kan ikke nødvendigvis forvente af den helt yngre generation, at de har styr på loven, men en introduktion til at følge forbrugerombudsmandens guidelines kan som udgangspunkt gøre det – mere kompliceret er det ikke.”


Jakob Steenstrup, Juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænks bekymring er da heller ikke uden grund. I sidste uge kom den kendte danske Youtuber Lakserytteren i klemme med skjult reklame for sodavandsmærket Fanta:

Den altafgørende autenticitet
Bureaubiz har stillet nogle af de store spillere på influencer-området, Gonzo Media og Bloggers Delight, overfor problematikken.

Henrik Akselbo, direktør hos Bloggers Delight er for så vidt enig i Forbrugerrådet Tænks bekymring, men mener da også netop, at problematikken giver dem deres eksistensberettigelse:

”Ud af de 359 influencers, vi pt. har på kontrakt hos Bloggers Delight, er kun fire under 18 år. Derfor er det primært voksne mennesker, vi arbejder med. Dette ændrer dog ikke på, at vi altid sørger for at briefe vores influencers klart og tydeligt omkring markedsføringsloven, når vi laver kommercielle samarbejder med dem. Jeg tror, problemet med decideret børn og unge, primært er et problem for f.eks. Youtube-netværk.”

Han forsætter:

”Vi har en klar procedure for briefing. Vi har bl.a. en projektleder tilknyttet alle kampagner, der overvåger og kvalitetssikrer kampagnen, herunder kontrollerer de også at indholdet er markeret tydeligt i henhold til lovgivningen på området, således at vi sikrer os, at både vores influencers og kunder overholder loven i forbindelse med de kampagner de køber hos os,” siger Henrik Akselbo.


Henrik Akselbo, Direktør hos Bloggers Delight.

Hos Gonzo Media, der er Danmarks største netværk for Youtubere, tager man sig også en masse forbehold for at undgå brud på markedsføringsloven og vildlede forbrugeren, siger Martin Wiinholt, CEO:

“Man skal ikke tage fejl af, at selvom Youtube-stjerner ofte er unge, så er de sig meget bevidste om, hvordan deres målgruppe ser op til dem, og hvilket ansvar det medfører. Derfor er både de og vi også meget opmærksomme på, at man ikke som seer bliver i tvivl om, hvorvidt der er tale om reklame eller ej. Der briefer vi grundigt i hvert eneste tilfælde, og vejleder også de unge influencers i, hvordan de skal skrive og markere dette.”

Han fortsætter:

“Unge i dag benytter i høj grad brands til at definere sig selv. Derfor er der helt naturligt mange brands, som indgår i videoerne – reklame eller ej. Og af samme grund er det vigtigt at have fokus på netop at skelne mellem betalte samarbejder og deres egne private holdninger og anbefalinger. Og det er ikke vores indtryk, at den grænse er sværere at se for de unge end for de ældre influencers,” siger Martin Wiinholt.

Gonzo Media tager desuden også den unge målgruppe og autenticitetsproblematiken med i deres udvælgelse af produkt, influencer og de hertilhørende følgere:

”Vi er meget bevidste omkring, hvordan vi arbejder med kampagner til en ung målgruppe – men også hvordan vores influencers bruger de platforme, som de har bygget op. Der eksisterer et venskabsagtigt forhold mellem influencers og deres følgere, som betragter deres idoler lidt som online-venner. Autenticitet er en forventning fra målgruppen, men dermed også fra både kunder og influencerne selv.”

Han forsætter:

”Det er langt fra alle brands og produkter, som giver mening for en influencer. Og for hver eneste kampagne vurderer vi, om det har sin gang på den pågældende kanal. Hver influencer har sin egen unikke profil – og de laver kun indhold på deres kanaler, som passer ind i deres univers og til, hvad deres følgere vil se og høre,” siger Martin Wiinholdt til Bureaubiz.


Martin Wiinholt, CEO hos Gonzo Media.