Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Til gengæld blander finske Nokia sig i den amerikanske dominans med en femteplads.

Ca 16 mia. kr. Det er bundgrænsen for at komme på Top 100 listen over verdens mest værdfulde brands, som det opgøres af Interbrand og Business Week. Og den grænse har ingen danske brands kunnet passere.

Nr. 100 er i øvrigt Visa.

Men herudover er listen forudsigeligt domineret af amerikanske brands. 52 ud af Top 100 er fra USA og det samme gælder de første fire. Der er dog nordisk perspektiv på femtepladsen i skikkelse af finske Nokia med en samlet værdi på ca. 180 mia. kr.

Herudover har svenske H&M markeret sig ved at hoppe direkte ind på en 22. plads med en samlet anslået værdi på ca. 70 mia. kr.

Top 10 ser således ud:

  1. Coca-Cola – 333 mia. kr.
  2. IBM – 296 mia. kr.
  3. Microsoft – 295 mia. kr.
  4. General Electric – 265 mia. kr.
  5. Nokia – 180 mia. kr.
  6. Toyota – 170 mia. kr.
  7. Intel – 156 mia. kr.
  8. McDonald’s – 155 mia. kr.
  9. Disney – 149 mia. kr.
  10. Google – 128 mia. kr.

Top 10 er meget stabil i forhold til sidste år – bortset fra at IBM og Microsoft har byttet plads og Google, der er hoppet fra en 20. til en 10. plads.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club