Af Peter Engholm 25@mail.dk

Jobzonens bureau savner at være blevet spurgt af VUC før man lod sig inspirere til kampagne. Hos Creative Circle ser man anderledes på det. VUC er ikke i nærheden af at være plank.

I mandags gik VoksenUddannelsesCentrene, VUC, i reklameblokken med film, der videretænker en situation, der tidligere er beskrevet i film fra Jobzonen.

Hos Jobzonen beskrives reaktionen, når man bliver ringet op og har fået jobbet, man søgte – men hvad med alle dem, der får afslag? Og således bliver personerne i VUC-filmene ringet op med en trist besked og en afmelding: “Fik du ikke jobbet? Få de sidste kvalifikationer på VUC”.

Lakremebureauet står bag VUC-filmene, der har splittet kommentatorerne på Bureaubiz: Fra “Generisk, røvsyge og en dårlig kopi” over “Det er sgu’ da okay, det der” til “Godt tænkt” og “VUC er jo løsningen på den negative følelse”.

Hjaltelin, Stahl & Co står bag Jobzonen-filmene, og Steffen Hjaltelin er umiddelbart positiv over videretænkningen:

“Vi er ok med VUC-filmene, da de er et tegn på, at vi har ramt noget rigtigt i vores film. Det er ok, hvis tanken er, at du får jobbet via Jobzonen, og lykkes det ikke, så kan VUC være en vej at gå.”

Men meget længere rækker velvilligheden ikke:

“Det ville have været god stil, hvis man havde ringet til os indenda. Det her er den anden side af samme indsigt – og at vi har det ok med denne her, er ikke ensbetydende med en generel amnesti til at spille op af vores kampagner,” siger Steffen Hjaltelin.

Hos Creative Circle er man, i forbindelse med uddelingen af Creative Circle Award, yderst bevidst om idésammenfald – efter at man er gået væk fra ordet “plank”.

“Med idésammenfald menes, at både idé og eksekvering er kopieret. Og det mener jeg ikke, at der er tale om her. Den ene er en forventelig feel-good film, den anden er problemløser. De er forskellige i eksekveringen. VUC refererer til ting, der er sket i mediebilledet – hvilket reklameblokken også må siges at høre under – på samme måde, som når Citroën og Renault taler om tvillinger umiddelbart efter en kongelig nedkomst. Og uden at skulle forholde mig til, hvilken af de to ideer, der er den mest originale, så kan man generelt sige, at man kan ikke tage patent på indsigt,” siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle.

Som Bureaubiz omtalte i mandags er instruktøren på VUC-filmene William Stahl. Ikke dén Stahl fra Hjaltelin, Stahl & Co, for det er Nicolai. De to er brødre, men har – konstaterer Steffen Hjaltelin – ikke diskuteret arbejdsopgaver med hinanden.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club