Sø og Handelsretten har i dag afgjort en jurdisk tvist mellem optikerkæderne Louis Nielsen og Synoptik – en sag som Synoptik havde anlagt mod Louis Nielsen på baggrund af en annoncekrig, der har kørt mellem parterne siden 2009.
Domstolen konstaterer, at begge parter har overtrådt markedsføringsloven, og Louis Nielsen har uberettiget brugt Synoptiks varemærke. Men Domstolen afviser også et erstatningskrav fra Synoptik.
Louis Nielsen mente, at en reklamekampagne for Synoptik lagde røgslør over Synoptiks reelle priser. Som modsvar indrykkede Louis Nielsen senere nogle sammenlignende reklamer, hvor optikerkæden ville illustrere de reelle priser hos Synoptik og hos Louis Nielsen på nogle udvalgte produkter.
Under sagen har Synoptik krævet 500.000 kroner fra Louis Nielsen plus en bøde. Da Louis Nielsen mente, at det reelt var Synoptik som overtrådte markedsføringsloven, rejste Louis Nielsen et tilsvarende krav.
Sø- og Handelsretten har afvist begge krav.
“Jeg er tilfreds med, at retten har afvist de økonomiske krav, der var rejst mod os. Jeg er også tilfreds med, at retten har sagt, at den Synoptik-kampagne, der udløste det hele, var i strid med markedsføringsloven, fordi man reelt ikke kunne købe stel og glas så billigt, som det fremstod i kampagnen,” siger administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.
Afgørelsen fra Sø- og Handelsretten fastslår i øvrigt, at såvel Synoptik som Louis Nielsen på en række punkter i annoncekrigen overtrådte markedsføringsloven. Mads Nygaard, har hele tiden været klar over, at annoncekrigen er blevet udkæmpet i en gråzone, hvor det er uklart, hvor grænserne går for, hvad man må og ikke må.
“Når man stikker næsen frem, risikerer man også at blive ramt, men vi har vurderet, at den her kamp er så principiel for de danske forbrugere, at vi gerne vil have rettens ord for, hvad man må og ikke må,” siger Mads Nygaar
Louis Nielsen vil nu gennemgå præmisserne i afgørelsen.
“Afgørelsen forbyder ikke Louis Nielsen at lave prissammenligninger, men den fastslår blandt andet, at vi skal være påpasselige med at bruge humor på en måde, som støder vores konkurrenter. Vi vil kigge meget nøje på rettens afgørelse og vurdere, hvordan vi fremadrettet formulerer vores annoncer, men vores kamp for klare priser til fordel for forbrugerne fortsætter naturligvis,” siger Mads Nygaard.