Innocents – Den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Line Maria Kristoffersen, senior tekstf., Advance

Op over hyldesvirpere, prissplashes og vanetænkning løfter Innocents instorekampagne, Den Store Strikkefest, sig med kreativitet og medmenneskelighed.

Innocent lykkes med at skabe en enkel langvarig kreativ kampagne og gode resultater på trods af et minimalt budget. Og hvordan var det nu?

I november sidste år var alle Innocents smoothies i Illum og Magasin Mad & Vin udstyret med festlige hjemmestrikkede huer i alle farver og faconer. Frugthuer, nissehuer, elefanthuer, hjertehuer, ja selv Brøndbyhuer. Der var både klassiske og nytænkende huer som blæksprutten med otte arme, der omklamrer flasken.

Huernes farvefest gjorde det vanskeligt ikke lige at gå forbi kølemontren. Og endnu sværere at vælge huen, for selvfølgelig skulle der én med hjem.

Men en ting er, at kampagnen stresser købsintentionen ved at lokke med kreativitet i en ellers dunkel montre. Genistregen – det, der får kampagnen til at gå op i en større kommunikationskabale – er, at kampagnen samtidig er en donationskampagne! For hver smoothie, man køber med eller uden hue, har man støttet ældre i Danmark. For hver solgt smoothie donerer Innocent fem kr. til arbejdet med at afhjælpe ensomhed blandt ældre.

Kampagnen er i dobbelt forstand hjemmelavet: Innocent står for al markedsføring selv – dog har de tilknyttet et PR bureau – og det er danske ældre, der har strikket. En skøn iscenesættelse af Innocent, at ældre og andre fingernemme landet over har svunget pindene med farvestrålende garnnøgler – og i øvrigt været med til at lægge over 100 items på flickr.

Derudover er det forretningsdrengene i Illum og Magasin, der selv har sat huerne på – det viser et ægte engagement , og jeg tror på, at engagement sælger.

Medieplanen var simpel med kun fire strikkeevents, en hjemmeside, lidt PR og en strikkekonkurrence, der sluttede i denne måned. Ikke desto mindre lykkedes det Innocent at modtage over 5.000 huer fra strikkere over hele landet.

Innocent fik medieomtale i form af avisartikler, radio og tv til en samlet værdi af 190.000 kr. Kampagnen løftede salget hos samarbejdspartnere med 48 pct. Og så gav indsatsen 25.235 kr. til velgørenhed.

Lur mig om ikke huerne stadig lever et sted og spreder varme. Vi har da i hvert fald flere af dem stående på bureauet…

Læs mere på www.innocentdrinks.dk/strikkefest