Opdateret d. 23/05-2018
Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren vandt lørdag en Kravling med casen ‘Irmas Insekter’.
Kravling er en prisuddeling for medie- og journaliststuderende – og en pendant til journalisternes Cavling. I lørdags blev uddelt priser i fire kategorier i alt: Design, TV & Foto, Journalistik og Kommunikation.
Da juryen skulle begrunde sit valg af ‘Irmas Insekter’ som vinderprojektet i kategorien Kommunikation, sagde de følgende:
“Irmas insekter er et gennemarbejdet stykke kommunikation, med flot visuelt design og en kampagne der reelt har en chance for at få danskerne til at spise insekter. Kampagnen formår på fornem vis at aktivere produktet og skabe opmærksomhed i målgruppen. Et gennemarbejdet og gennemtænkt stykke arbejde, der både forstår at markedsføre et produkt og positionere virksomheden bag som førende på sit felt. Designet er visuelt appellerende og anderledes. Kampagneideerne er interessante og vil vække opsigt i målgruppen. Men der hvor den for alvor adskiller sig fra konkurrenterne, er i aktiveringen, der både formår at sætte produktets primære USP i spil, såvel som brandets positionering. Det er et stykke arbejde som selv de mest professionelle reklame- og kommunikationsbureauer ville have været stolte af at levere.”
Designet til projektet ‘Irmas Insekter’.
To af projektets plakater.
Se hele projektet ‘Irmas Insekter’ her
“Da det var vores bachelorprojekt, startede det hele med, at vi skulle vælge en kunde. Vi valgte Irmas Insekter, da vi følte, at spiselige kryb havde et megapotentiale. Der er masser af argumenter for at gøre dem til en del af sine madvaner. Derudover tænkte vi, at Irmas tradition for at gå forrest med fødevarer kunne være et stærkt afsæt for det kreative arbejde,” fortæller Thorbjørn Kragh Liljegren.
Om processen siger han:
“Processen herfra var natarbejde, da vi lavede det, imens vi var på placement hos Mother i London. Vi ville lave en strategi, der både kunne fremhæve produktets klimavenlige kvalitet samtidig med, at folk kunne få en følelse af en simpelhed og lækkerhed omkring brugen af insekter. Derfor endte vi med strategien ‘Det mindste, du kan gøre’.”
Thorbjørn Kragh Liljegren fortsætter:
“Ideen bag det kreative arbejde var at give folk noget, der var brugbart for dem og gjorde insekterne til en simpel og lækker løsning på en problemstilling, som mange af Irmas kunder bekymrer sig om. Det var derfor, vi lavede outdoor om, at vi får klimakamp til at smage af bacon, og print, der egentlig bare var lækre opskrifter på ting som ‘et bedre klima med hvidløg og kartoffelcreme’, og den digitale side af kampagnen, der brugte Coops eksisterende kundedata, så folk kunne følge deres miljømæssige forbrug og give dem en let og lækker måde at forbedre det på.”
Et billede fra den digitale del af kampagnen. Her kan man følge sit miljøforbrug ud fra sine køb i Coop.
Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren kunne ikke selv deltage i lørdagens Kravling, men de sendte en hilsen og et stort tak for prisen:
De resterende nominerede i kategorien Kommunikation var:
Anna Gunvor Hyttel & Hans Høite Augustenborg for projektet ‘Velkommen i Klubben’
Kreativ Kommunikation, DMJX
Christian Skjøtt & Alexander Keblow Kofoed for projektet ‘Game of Goals’
Kreativ Kommunikation, DMJX
og Klara Vilshammer for projektet ‘4.9 Days of MUBI Film Festival’
Kreativ Kommunikation, DMJX