Instagram-tags er våben imod kopivarer i ny kampagne

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Patent- og Varemærkestyrelsen vil vise danske unge forbindelsen mellem kopivarer og alvorlig kriminalitet. Midlet er influencere og Instagram-tags. Robert/Boisen & Like-minded er bureauet bag kampagnen, der afvikles på et døgn.

En ny digital kampagne skal vise danske unge sammenhængen mellem kopivarer og hårdere kriminalitet som narkohandel, human trafficking, ulovlig våbenbesiddelse og hvidvask.

Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er det nemlig kriminalitet af den kaliber, man risikerer at støtte, hvis man køber kopivarer. Kampagnen er udviklet i samarbejde med Robert/Boisen & Like-minded.

Patent- og Varemærkestyrelsen tyer selv til en gråzone for at få budskabet igennem – med egne ord hacker de en af de mest populære Instagram-features: Tags, som mange influencere bruger til at vise, hvor deres tøj er fra. I den nye kampagne har en række influencere, heriblandt Anna Briand og Fredrik Trudslev, brugt featuren til at vise, hvilke implikationer kopivarer kan have. 

Instagrammerne har postet et billede med et tag, som de opfordrer deres følgere til at tjekke. I stedet for brands er det tags som supporting_human_trafficking eller financing_drug_trafficking, der fører til profiler med budskabet ‘Check the tag’ – en opfordring til at tjekke mærket, når man køber tøj. 

Et andet element i kampagnen er en video, der forklarer fem tegn ved kopivarer, som de unge kan bruge til at spotte en kopivare og vælge den ægte i stedet. Ifølge Barbara Suhr Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, skyldes valget af kopivarer nemlig ofte manglende viden. 

”Mange unge har købt kopivarer uden at ville det, og andre kan ikke se problemet i at købe kopivarer. De er ikke opmærksomme på, at de i udgangspunktet støtter kriminelle bagmænd, hvis de køber kopivarer, eller hvilke alvorlige konsekvenser det kan have for dem selv og for mange andre. Ved at se efter få tegn, kan du spotte de falske varer og i stedet vælge de ægte,” siger Barbara Suhr Jessen i en pressemeddelelse.

Se kampagnefilmen her: 

Krediteringer:
Creatives: Magnus Mynderup-Bjørnshave & Thomas Jørgensen Parastatidis
Creative director: Heinrich Vejlgaard
Account director: Therese Vilstrup
Activation strategist: Alexander Faxø
Strategy: Kim Boisen
Editor: Lasse Skovmand
Supporting creatives: Niklas Hultquist & Frederik Voetmann
Influencersamarbejde: CUBE & H4LO