Instagramsiden ‘Mission Portfolio’ skal hjælpe reklamestuderende

Emil Malte Simonsen,
emil.s@bureaubiz.dk

En ny Instagramside skal hjælpe reklamestuderende med inspiration, tips og tricks til arbejdet med deres porteføljer efter et meget afbrudt 2020.

2020 har været et besværligt år at være reklamestuderende. Og det er selvom mange internationale brancheorganisationer har iværksat tiltag som mentorordninger, webinarer og gratis online portefølje-bedømmelser, der skulle hjælpe de studerende i det forsømte forår.

Men de studerende har brug for mere, mener selvstændig kreativ direktør Clare McNally og kreativ hos RBLM Magnus Mynderup-Bjørnshave, der sammen har startet ‘Mission Portfolio’ – en platform, hvor reklamestuderende kan finde tips, inspiration og eksempler på porteføljer.

Mission Portfolio tager udgangspunkt i en tegning fra Clare McNallys porteføljeklasse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Den blev lavet af Magnus Mynderup-Bjørnshave i 2018, da han var elev ved DMJX Kreativ Kommunikation og blev undervist af Clare McNally. 


Portfolio-tegning lavet af Magnus Mynderup-Bjørnshave på DMJX Kreativ Kommunikation.

Mission Portfolio kombinerer indsigter fra branchens sværvægtere – som Morten Grubak (ECD Vice Virtue Northern Europe), Jan Jacobs (ECD Johannes Leonardo, New York) og Avital Pinchevsky (SVP, ECD hos FCB Global) – og nogle af de seneste dimittender fra Kreativ Kommunikation – som fx 2019 Cream Portfolio Competition-vinderne Thea Føge Toft-Clausen og Cecilia Mervig, der nu arbejder hos Uncommon i London, og Jacob Grandt og Jakob Lykke Jensen, der nu arbejder hos Adam & Eve DDB, London.

Kombinationen af sværvægtere og nyuddannede er blevet til Mission Portfolios mantra, da alle perspektiver ifølge Clare McNally kan hjælpe de unge.

”Jeg synes, det er vigtigt at få perspektiver fra begge ender af spektret – nyuddannede, juniorer og potentielle arbejdsgivere. Tips fra andre unge kreative føles mere aktuelle og er nemmere at relatere til, mens indsigter fra kreative direktører kan hjælpe de studerende, når de ansøger,” siger Clare McNally og fortsætter:

“Det er også vigtigt at udforske råd fra forskellige kilder, da bureauer har forskellige behov, værdier og meninger. Nogle værdsætter personlighed frem for alt, mens andre leder efter håndværk og er opmærksomme på hver eneste stavefejl. Der er selvfølgelig nogle ting, der er ret universelle med portfolier, og de faldgruber og tjeklister fremhæver vi også.”


Magnus Mynderup-Bjørnshave og Clare McNally med plakaten.

I dag er tegningen blevet til en print-selv-plakat, der kan udskrives og bruges i arbejdet med porteføljen. Plakaten kan downloades gratis her

Mere inspiration kan findes på @mission_portfolio. Hvis du vil bidrage til Mission Portfolio, kan du kontakte Clare McNally.